TOP

Winkelreportage: ‘Hier dragen we het Nomad-gevoel uit’

Een Nederlands merk dat een eigen monobrandstore opent, dat gebeurt niet vaak. Maar The Nomad Company durfde het in mei vorig jaar in Arnhem aan. Een jaar later maakt Sportcult samen met retailmanager Marcel van Egdom de balans op.

Het leidde hier en daar tot verbaasde reacties dat Nomad ruim een jaar geleden de deuren opende van Nomad travel gear in Arnhem. In voorgaande jaren hadden diverse outdoorzaken in Arnhem en omstreken hun deuren gesloten en het economische tij zat de detailhandel op dat moment niet mee. Maar de beslissing om een eigen brandstore te openen, werd bij The Nomad Company weloverwogen genomen. “Het was een grote stap, maar deze winkel heeft voor ons verschillende functies”, verklaart retailmanager Marcel van Egdom. “De commerciële functie is natuurlijk belangrijk, maar nog veel belangrijker is het dat we zo in direct contact komen met onze consument.”

Meteen reactie
Dit contact met de klant levert een schat aan informatie op, en dat komt op het wat verderop gelegen hoofdkantoor in Zevenaar goed van pas. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van nieuwe producten. “We hebben tussen de 125 en 150 verkooppunten in Nederland, maar die spelen bij hun inkoop vaak op safe”, vertelt Marcel van Egdom terwijl hij als voorbeeld een jurkje uit de rekken pakt. “Dit jurkje is gemaakt van bamboe. Het is heel licht, antibacterieel en kreukt niet. Bamboe is een redelijk nieuw materiaal en niet iedere detaillist koopt dit in.

Zelf ontworpen
In deze winkel krijgen we directe reacties van klanten op de hele collectie. Dit jurkje was hier vorig jaar al het bestverkopende item en er komen al vrouwen langs die vragen of we het ook in een andere kleur hebben. We lopen hier dus eigenlijk een jaar vooruit.” Vanwege het directe contact met de klant kruipen de medewerkers van het Nomad-hoofdkantoor ook regelmatig een dagje in de huid van verkoper. “Laatst kwam een medewerker die in Arnhem woont op zaterdag even langs. Die stond vervolgens aan een klant een slaapzak te verkopen die hij zelf had ontworpen.”

Ook showroom
De winkel biedt tevens de mogelijkheid om het merk geheel naar wens te presenteren. Zowel richting de consument als de Nomad-dealers. De monobrandstore fungeert zo ook als showroom en hiermee heeft de winkel dus nog een derde functie. Van Egdom: “Hier kunnen we laten zien waar we voor staan en waar we mee bezig zijn. Hier dragen we het Nomad-gevoel uit.” Dit komt vooral tot uitdrukking in de inrichting. Achter de kassa is het (mission) statement van het merk te lezen en in het interieur doen verschillende details aan reizen denken, zoals de paspoortstempels op de houten bekisting en de plattegrond op de vloer. De winkel oogt overzichtelijk, ruim en modern. “Outdoorwinkels zijn vaak overvol, maar hier is ‘the hero’ het product.”

Perfecte locatie
Nomad travel gear is te vinden in de autovrije Koningstraat, een aanlooproute naar het centrum van Arnhem. Met speciaalzaken als buren en de openbare bibliotheek en een parkeergarage als overburen is dit wat het merk betreft de perfecte locatie. Inmiddels weten steeds meer actieve vakantiegangers en buitensporters de winkel te vinden. “De reacties van klanten zijn positief”, vertelt Van Egdom. “Het aantal klanten vertoont een stijgende lijn en we zien ook al veel vaste klanten. Ze kunnen bij ons sparen voor waardecheques. Het was heel gaaf dat we de eerste waardecheques al na een halfjaar konden versturen.”

Andere producten
Klanten kunnen in Arnhem terecht voor de complete collectie van Nomad, maar er is meer. Functionele onderkleding maakt Nomad zelf niet en daarom is het aanbod uitgebreid met het Noorse merk Devold, waarvoor Nomad de Nederlandse licentie in handen heeft. Daarnaast zijn er items die uitsluitend in de eigen winkel te koop zijn. “Voor sommige producten hebben we gekozen voor een selectieve distributie. Hiermee hopen we de consument ertoe te verleiden om ons te bezoeken.”