TOP

GfK-onderzoek: buitensporter wil zien, voelen én passen

Uit een exclusief onderzoek van GfK Panel Services Benelux in opdracht van Sportcult blijkt dat buitensporters nog geen 'echte' 2.0 klanten te zijn. De reden? Ze willen het sportartikel direct kunnen passen én zien.

Populaire buitensporten

In het afgelopen jaar beoefende twee op de drie van de ruim 2000 ondervraagde Nederlandse mannen en vrouwen van 13 jaar en ouder een zomeroutdoorsport. Fietsen (35%), wandelen (32%), zwemmen (27%) en hardlopen (16%) zijn het populairst. Tieners fietsen, zwemmen en hardlopen vooral. Hoger opgeleiden springen graag op de fiets (43%) of trekken de hardloopschoenen (20%) aan. Deze sporten worden bovendien vaker dan gemiddeld door mannen beoefend. Vijftigplussers (37%) en zestigers (41%) blijven fit en gezond door te wandelen, Nordic walking en/of hiken.

Koopgedrag

Consumenten die zwemmen, hardlopen, paardrijden of bergbeklimmen geven het vaakst geld uit aan nieuwe sportkleding. Wandelaars, hardlopers, golfers en bergbeklimmers investeren logischerwijs en relatief frequent voornamelijk in speciale sportschoenen. Kijken we wat kritischer naar de top 3 van outdoorsporten en het koopgedrag van deze sporters, dan blijken ruim een kwart van de fietsers en een kwart van de wandelaars het afgelopen jaar speciale kleding te hebben aangeschaft. Sportkleding en -schoenen kopen zij meestal in een ‘stenen’ winkel. Slechts een klein percentage fietsfanaten geeft aan sportartikelen via internet te bestellen (3-4%). Ook wandelaars laten – zeker wat betreft schoenaankopen – internet links liggen (2%). Zwemmers zijn wat kooplustiger. Twee op de drie zwemmers hebben het afgelopen jaar zwemkleding gekocht. De meerderheid koopt badkleding in een fysieke winkel (53%), maar de online verkoop van badmode wint wel langzaam terrein; 17 procent van de zwemmers zegt zijn of haar zwemkleding (ook) via internet te kopen.

Passen, voelen én zien

Nederlanders die anno 2011 ervoor kiezen om buitensportkleding en -schoenen in ‘stenen’ winkels te kopen, geven in ons onderzoek duidelijk aan waarom. Van de buitensporters wil namelijk 65 procent het product gelijk kunnen passen en 54 procent wil het sportartikel gelijk kunnen voelen en zien. De mogelijkheid om advies te krijgen bij de aankoop is voor ruim één op de vijf sporters een reden om naar een fysieke winkel te gaan. Vooral voor consumenten met een bovenmodaal inkomen (28%) is deze adviesoptie bovengemiddeld belangrijk. Vrouwen shoppen graag, maar zijn ook kritisch en vinden het meer dan gemiddeld (74%) belangrijk dat ze eerst kunnen passen voordat ze hun creditcard trekken. Tieners oriënteren zich vaak online, maar kiezen uiteindelijk toch ook voor fysieke winkels vanwege de betere prijzen, de mogelijkheid om contant te betalen en het voordeel van (doorgaans) directe levering.

Clicks versus bricks

Net zoals in de meeste andere markten speelt gemak (39%) onder buitensporters de grootste rol bij de keuze voor internet. Een op de drie sporters die via internet buitensportkleding of buitensportschoenen heeft gekocht, geeft hiervoor als reden de betere prijzen (33%). Een kwart geeft aan dat ze het aanbod online groter vinden en voor 19 procent spelen de zoekmogelijkheden een belangrijke rol bij de keuze voor internet. Toch vormt online shoppen nog nauwelijks een bedreiging voor de ondernemer die zich richt op buitensportkleding en -sportschoenen. Outdoorsporters willen ‘ouderwets’ in de winkel worden geholpen. De verkoopkansen liggen, zo blijkt uit het onderzoek, voor het oprapen.

De bijbehorende grafieken van dit GfK-onderzoek zijn te vinden in Sportcult editie 4 2011.