TOP

Winkeliers willen wel preventie maar geen lockdowns, topomzet Mango en ABN Amro waarschuwt voor faillissementsgolf

De economen van ABN Amro waarschuwen in een nieuw rapport voor de economische uitdagingen in meerdere sectoren die de tweede helft van dit jaar brengt; personeelstekorten, hoge energieprijzen en inkoopkosten plus een stijgende inflatie. Verder heeft Mango in de eerste zes maanden van 2022 een topomzet gedraaid en hebben winkeliers geen trek meer in lockdowns of andere beperkende maatregelen deze winter. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 juli.

credit beeld Mango New York: Mango

Winkeliers: geen lockdowns wel preventiemaatregelen 

Winkeliers willen komende winter de verspreiding van het coronavirus met eigen preventiemaatregelen bestrijden en niet via opgelegde lockdowns, het werken met een coronatoegangsbewijs of beperkte winkeluren. Deze dwingende maatregelen veroorzaken volgens de branche te grote economische schade. 

Dit komt naar voren uit het plan voor een corona-aanpak dat de sector bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft ingediend. Het kabinet wil in de toekomst het omzetverlies dat ontstaat door dwingende coronamaatregelen op te leggen, niet langer compenseren.

Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) kiezen winkeliers in het plan voor preventiemaatregelen als ventileren en ruimere openingstijden om de besmettingsrisico’s laag te houden. Ook steunen ze de overheidscampagne om vaak handen te wassen, in de elleboog te niezen, bij klachten te testen en het halen van een boosterprik.

Als de besmettingen verder zouden oplopen dan wil de branche ook nog een stapje verder gaan door het stimuleren van afstand houden, het plaatsen van spat-en kuchschermen of een mondmaskerplicht. 

ABN Amro waarschuwt: ‘Economische druk neem toe’

Hoewel de economie er nog relatief goed voor staat, verwachten de economen van de ABN Amro dat de druk in de sectoren industrie, leisure, de winkelbranche, de voedingssector en de bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen en dat het aantal faillissementen zal stijgen. Dit meldt de bank in een nieuw rapport.  De prijzen voor grondstoffen en energie zijn zeer hoog en er is sprake van rentestijgingen. 

Verder hebben bedrijven in onder andere de sectoren leisure en retail een hoge belastingschuld en heeft het vertrouwen van consumenten een historisch dieptepunt bereikt. Na een sterke inhaalvraag wordt het langverwachte herstel in de leisuresector door tal van onzekerheden vertraagd. Zo is de verwachting dat het restaurant- en cafébezoek door de dalende koopkracht gaat afzwakken. Dit raakt ook toeleveranciers van de horeca. 

Verder is de gemiddelde belastingschuld tijdens corona flink opgelopen en kampt 43 procent van de horecabedrijven met personeelstekorten. Over de gehele linie verwacht ABN AMRO dat het aantal faillissementen in de leisuresector toeneemt. De bank verwacht hetzelfde voor de retailsector, waar het personeelstekort, een gebrek aan producten en materialen en hoge inkoopkosten grote belemmeringen vormen. 

Topomzet voor Mango in eerste helft van 2022

De omzet van de Spaanse keten Mango steeg in de eerste helft van dit jaar met 24,8 procent naar iets meer dan € 1,2 miljard in vergelijking tot 2021. Mango profiteerde van de heropening van de winkels in april en de terugkeer van feestjes en bruiloften, meldde de keten in een toelichting bij de cijfers. De omzet van de webshop daalde met 3,9 procent, maar deze afname werd ruimschoots goed gemaakt door de omzet in de fysieke winkels.

Mango is dit jaar vertrokken uit Rusland, maar is nog actief in maar liefst 110 landen, waarbij Spanje, Frankrijk, de VS, het VK, Italië en India de belangrijkste markten zijn.  De Spaanse keten had het tegen het einde van het eerste halfjaar 2.508 verkooppunten wereldwijd met 61 openingen sinds december. Tegen het einde van 2022 verwacht het bedrijf meer dan 2.600 winkels te hebben.

Herstel Italiaanse schoenenindustrie, maar somberheid over de toekomst

Na een periode van zeer sombere cijfers als gevolg van de pandemie, heeft de Italiaanse schoenenindustrie het vorig jaar ingezette herstel weten voort te zetten, schrijft Schoenvisie. De Italianen herpakten zich in het eerste kwartaal van 2022 met een groei in export (+21,4%) en toegenomen bestedingen van consumenten in eigen land (+20,6%). 

Dit blijkt uit cijfers van het Confindustria Moda Research Centre voor Assocalzaturifici, de vereniging van Italiaanse schoenfabrikanten. Tijdens de presentatie van de cijfers maakte de industrievertegenwoordiger ook de cijfers over 2021 openbaar, een jaar waarin de totale omzet van de sector steeg naar 12,7 miljard euro (+18,7%). Dit ligt nog steeds onder het pre-coronaniveau van 14,3 miljard in 2019. In totaal werd in 2021 door Italiaanse bedrijven 148,8 miljoen paar geproduceerd, een stijging van 13,8 procent.

Ondanks de voorzichtig positieve cijfers is er veel onzekerheid over de toekomst. De Italiaanse schoenenbranche heeft net als andere bedrijfstakken en andere landen te maken met problemen die de groei kunnen remmen. “Het conflict tussen Rusland en Oekraïne heeft geleid tot de ineenstorting van de export naar deze landen vanaf maart. De verkoop op deze twee markten daalde in maart/april met 52 procent”, zegt Siro Badon, voorzitter van Assocalzaturifici. 

Hij signaleert echter meer problemen waar de Italiaanse schoenenindustrie mee te maken heeft. “Naast de effecten van de oorlog hebben we een sterke stijging van de energiekosten gezien en geen significante vermindering van de grondstofprijzen, die al vele maanden hoog zijn. Ook is er de angst voor nieuwe varianten van het virus.”