TOP

‘Winkeliers houden zich niet aan tijdslot’, H&M sluit 11 winkels in Nederland en Victoria Koblenko verkoopt design via online tweedehands platform

H&M sluit 10 procent van haar winkels in Nederland. Verder worden winkels amper beboet voor het toelaten van klanten die niet minimaal vier uur van tevoren een afspraak hebben gemaakt, noteert de Amerikaanse modegroep PVH een fors verlies in 2020 en verkoopt Victoria Koblenko haar topstukken via een tweedehands speler. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 1 april.

Onderzoek NOS: ‘winkeliers houden zich niet aan tijdslot’ 

Uit een rondgang van de NOS blijkt dat steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Utrecht, Breda en Deventer sinds 3 maart geen enkele boete hebben uitgedeeld aan winkeliers die de coronaregels hebben overtreden Het gaat dan met name om overtreding van de maatregel alleen klanten te ontvangen die minimaal vier uur van tevoren een afspraak hebben gemaakt. Consumenten die zijn geïnterviewd door de NOS zeggen dat ze vaak toch zonder een afspraak worden toegelaten in winkels mits ze afstand houden en een mondkapje dragen. “Die vier uur is gewoon niet handig”, reageert Paul te Grotenhuis, woordvoerder bij Inretail, tegen het NOS. “Het spontaan kopen is er op die manier wel af. Het frustreert winkeliers. En klanten voelen zich soms opgejaagd omdat ze maar een half uur hebben. Dus dit is geen oplossing.” Inretail wil dat het tijdslot wordt opgeheven.

H&M sluit 11 winkels in Nederland permanent

H&M heeft in het eerste kwartaal van 2021 een verlies geleden van 137 miljoen euro. Dit meldt het Zweedse bedrijf in een toelichting op de kwartaalcijfers. De pandemie heeft een flinke impact gehad op de winkelvoorraad van H&M. Wereldwijd zijn er 84 winkels permanent dichtgegaan, waarvan 11 in Nederland. Dit brengt het aantal winkels in ons land op 126 totaal, want er werden ook twee nieuwe vestigingen geopend. Na de Verenigde Staten is Nederland het land waar het modeconcern de meeste winkels definitief heeft dichtgegooid.

Topstukken Victoria Koblenko tweedehands te koop

Victoria Koblenko verkoopt haar designerstukken via online platform The Next Closet. De actrice is niet de eerste BN’er die haar designermode een nieuw leven geeft via het platform. Carice van Houten, Halina Reijn, Renate Gerschtanowitz en Elise Schaap gingen haar voor. Volgens een persbericht van The Next Closet zijn onder andere ‘exclusieve items van Prada, Dolce & Gabbana, Givenchy en Celine’ te koop.

Fors verlies voor moederbedrijf Tommy Hilfiger en Calvin Klein

PVH, het moederbedrijf van onder andere Tommy Hilfiger en Calvin Klein, heeft boekjaar 2020 diep in het rood afgesloten. Het Amerikaanse modeconcern noteerde een verlies van 937 miljoen euro, zo blijkt uit het jaarverslag van de groep. De omzet daalde met 28 procent naar 6 miljard euro ten opzichte van het jaar ervoor. Calvin Klein moest de grootste daling verwerken; de omzet liep met 28 procent terug naar iets meer dan 2 miljard euro. Bij Tommy Hilfiger werd een omzetdaling van 23 procent genoteerd ten opzichte van 2019. De omzet van het merk kwam uit op 3 miljard euro. Door de pandemie verplaatste de verkoop zich voor een groot deel naar de digitale kanalen waar de omzet groeide met 43 procent.

Funkie House opent vrouwenmodewinkel

Modewinkel Funkie House heeft een nieuwe winkel geopend: vrouwenmodewinkel Funkie Women. De nieuwe vrouwenmodewinkel Funkie Women is gevestigd in de Schoolstraat in Den Haag, in het pand waar voorheen de gemengde winkel van de winkelformule zat. “We hebben hier voor gekozen omdat we door kregen dat er weinig streetwear stores zijn  gericht op vrouwen”, laat een woordvoerder weten. “Het leek ons daarom leuk om juist hier de focus op dames items te leggen.” Funkie Women verkoopt labels als Carhartt, Obey, Silfen, Dr. Denim. Elvine, Lee en Vagabond.

Binnenkijken bij Funkie Women

Credit beeld Victoria Koblenko: Lidian van Megen