TOP

Wie is Ralph Rijks, Scotch & Soda’s nieuwe marketing topman? ‘ik ben een marketeer die gaat voor business’

Ralph Rijks is sinds maart 2018 chief marketing officer en lid van het managementteam van Scotch & Soda. Textilia sprak hem voor de nieuwe Street X Active-special. Maar wie schuilt er verder achter zijn persoon? “Ik vond het leuk om een Scotch-broek te dragen in Amerika. Dat was net even anders dan de standaard Levi’s.”

Je komt uit de food & beveragebranche, je hebt onder meer gewerkt bij Heineken. Kende je Scotch & Soda al? “Zeker. Het grappige is dat ik in New York bijna twee jaar boven de Scotch & Soda-winkel heb gewoond. Ons hele huis rook naar het kenmerkende parfum van het merk, Barfly. Dus de geur van Scotch & Soda is voor mij de geur van thuiskomen. Een mooie speling van het lot.”

 

Wat maakt deze baan bij Scotch & Soda voor jou interessant?

“Ik werkte dus in New York, maar vloog iedere twee tot drie weken op en neer naar Nederland om mijn kinderen te zien. Na drie jaar was dit teveel van het goede. Ik heb een mooie tijd gehad bij Heineken. Ik heb er veel geleerd en gedaan, maar het was tijd om terug te keren. Maar niet meer in de food & beverage. Ik was toe aan iets anders. Toen kwam Scotch & Soda voorbij: een prachtmerk met een prachtige functie. En marketingtechnisch erg interessant.” 

 

Waar zet jij met Scotch & Soda het komende jaar op in?
“Een fundamentele verbetering van de business, het meten van het rendement van de verschillende activiteiten in de winkels en de combinatie van marketing en sales. Verder in meer scherpe ideeën, spraakmakende zaken en alles wat digitaal is. Scotch & Soda kan wat mij betreft meer excelleren op digitaal vlak. De retailbeleving waar het merk vrij sterk in is – tot en met de kenmerkende geur aan toe – moeten we zien te vertalen naar een online ervaring. Ik geloof dat dit tot betere verkoop kan leiden.”

 

Wie is Ralph Rijks in een paar woorden?

“Poeh… lastig! Een businessmarketeer. Ik ben een marketeer die gaat voor business en niet alleen voor mooie plaatjes, leuke campagnes en reclameprijzen. Ik oogst liever zakelijk gewin uit een marketingbudget, dan dat ik een award in Cannes win.” 

 

Wie is Ralph Rijks verder?

“Ik ben 41 jaar, geboren in Leersum en opgegroeid in Johannesburg en Parijs en ben vader van drie zoons. Ik houd van efficiency, dat is mijn verborgen passie. Efficiencyvraagstukken als ‘hoe kunnen we het beter doen voor minder’, vind ik interessant. Daar ben ik continu mee bezig. En ik houd van mensen. Zij maken altijd het verschil.” 

 

Wat heb je met mode?

“Professioneel gezien zie ik deze branche als een uitdaging en een prachtige leerschool. In de basis geloof ik erin dat je jezelf uit via mode. Mode zegt iets over jouw persoon en dat vind ik bijzonder.”

 

Wat is je favoriete Scotch & Soda-item?

“Wauw, moeilijk! Ik ben gek op de Ralston-jeans, die draag ik al jaren. De fit is top. Dat is het belangrijkst en deze jeans gaat lang mee. Ik vond het ook leuk om een Scotch-broek te dragen in Amerika. Dat was net even anders dan de standaard Levi’s.”

 

Waar ben je verder in uit te tekenen?

“Ik draag het liefst Nike fly knit Jordan-sneakers en niet persé overhemden, maar liever een knit of sweater. En verder een IWC Big Pilot-horloge, leren gevlochten armbandjes, Chanel Allure als geur en liefst geen onderbroek… grapje!”

 

Wat heb jij met babyproducten?

“Ik heb samen met mijn vrouw het merk Moomu opgericht. Nadat onze zoon werd geboren hebben we onder die naam een nieuw aankleedkussen ontworpen. De bestaande kussens waren al zo’n zestig jaar hetzelfde, dus zijn wij met dit product aan de haal gegaan. We hebben het op de markt gebracht en het gaat hartstikke goed.”

 

Hoelang heb je eigenlijk nagedacht over het aannemen van deze baan?

“Geen seconde. Ik ben ervoor gegaan en als ik het dan word: ja graag!”

 

Lees in de nieuwe Street X Active special, die op dinsdag 3 juli uitkomt, meer over de ambities van Ralph Rijks en Scotch & Soda. “Onze business to consumeractiviteiten komen niet voort uit het feit dat we anderen omzet misgunnen of niet willen samenwerken.”

 

RalphRijks006

Foto: Roland Reinders