TOP

Wibra in België door met 36 winkels, oprichter Shoeline overleden en Twentse kledingzaak hit op social media

Wibra wil in België door met 36 van de 81 winkels, waarmee 183 medewerkers hun baan behouden. Verder: Shoeline-oprichter Wil Hendriks is op 11 september op 78-jarige leeftijd overleden, Balenciaga komt met peperdure voetbalschoenen en leer van deze Twentse modezaak hoe je scoort op sociale media. Dit is het nieuwsoverzicht van vrijdag 25 september.

Wibra wil in België door met 36 winkels
Textielketen Wibra wil in België door met 36 van de 81 winkels, waarmee 183 medewerkers hun baan behouden. Het hoofdkantoor blijft in Temse. Dat voorstel heeft Wibra voorgelegd aan de ondernemingsrechtbank in Gent, die waarschijnlijk 5 oktober uitspraak doet. Dat schrijft Retailtrends. De directie maakte dit vrijdag bekend tijdens een ondernemingsraad, waarbij gerechtsmandatarissen, een gedelegeerd rechter en de vakbonden aanwezig waren. Wibra wil in België reorganiseren, omdat de keten er al jaren verlies lijdt. Door de coronacrisis moesten de winkels twee maanden dicht blijven en dat bleek de druppel die de emmer deed overlopen. De tekorten werden tot nu toe steeds opgevangen door de Nederlandse activiteiten, maar dat kan volgens Wibra niet langer.

Shoeline-oprichter Wil Hendriks overleden
Wil Hendriks, de oprichter van Shoeline (Hendriks Schoenen B.V.), is op 11 september 2020 op 78-jarige leeftijd overleden, na een carrière van meer dan vijftig jaar in de schoenenbranche. Dat meldt Schoenvisie. De ondernemer en zijn vrouw, wijlen Mary Hendriks-Van de Velden, begonnen in 1967 voor zichzelf met de overname van familieschoenenzaak De Kaplaars in Apeldoorn. Ze openden een tweede vestigingen en gaven de winkels een nieuwe naam, De Schoenenhal, met schoenen rechtstreeks uit de vele schoenenfabrieken die Nederland destijds nog telde.

In de jaren ’80 verhuisden de ondernemers de winkels naar Brabant. Vanaf 1988 gingen ze verder met een nieuwe naam en formule, Shoeline, met de focus op trendy schoenen voor de jeugd. Shoeline groeide in de jaren ’90 uit tot landelijke keten, maar bleek uiteindelijk niet bestand tegen de groeiende concurrentie van buitenlandse webshops en toenemende populariteit van merken als Nike en Adidas, die de keten zelf niet verkocht. In januari 2018 viel uiteindelijk het doek.

Interview Dejacque in Oldenzaal: kledingzaak wordt internetsensatie

Voor wie nog inspiratie kan gebruiken voor social media: het AD ging langs bij Dejacque in Oldenzaal, een vrouwenmodezaak met bijna 100 duizend likes op Facebook en 27,6 duizend volgers op Instagram. Oprichter Debby van der Zande en haar compagnon Saskia Bouwmeester brengen dagelijks dolenthousiaste (en soms ook wat chaotische) mode-updates, die een hit zijn op social media. “Als mama gaat posten, hebben we zo veertig man in de wacht”, vertelt dochter Laury aan de krant. “Soms gaan er op één dag 250 pakketten op de post.”

Loeidure voetbalschoenen van Balenciaga
Modehuis Balenciaga heeft een eigen schoenenlijn genaamd ‘Soccer Sneakers’ gepresenteerd. Dat schrijft RTL Nieuws. De traditioneel ogende voetbalschoenen komen 24 september uit en zijn verkrijgbaar in de webshop. De voetbalschoenen zijn gemaakt van technische, leervrije materialen. Op het flapje dat over de veters zit staat het logo van het merk. De schoenen hebben naar verluidt een prijskaartje van 650 euro.

Foto: Michiel1972/CC BY-SA 3.0.