TOP

Welke modelabels van Lexson gaan pieken in 2018?

Door de jaren heen heeft het merkenportfolio van distributeur Lexson een metamorfose doorgemaakt. Van vooral door streetwear geïnspireerde merken, blinken de in Breda gesitueerde showrooms nu uit door sophisticated, Scandinavische merken met het voor die landen bekende strakke en stijlvolle design. Volgens Maarten Janse, oprichter en directeur van Lexson, zijn dat stuk voor stuk hardlopers. Maar welke van zijn labels gaan volgens Janse pieken in 2018 en wat is hun grote kracht?

Janse: “Al onze merken zitten in het midden tot hoog segment. Wat ze echt gemeen hebben is dat het stuk voor stuk krachtige merken zijn: ze groeien elk op hun eigen manier erg hard. De vijf merken waar we in 2018 fors op gaan inzetten zijn daarnaast echte specialisten die nog meer gaan inzetten op innovatie.”


Tiger of Sweden

Het van oorsprong Zweedse Tiger of Sweden (TOS) brengt vijf lijnen waaronder Tiger Men: een signature pakkenlijn en Tiger Jeans: een jeansgerelateerde lijn. In Scandinavië zijn inmiddels talloze eigen winkels geopend. Lexson werkt sinds 2016 met het merk, Bernadette Saarloos is vanaf het begin werkzaam als country manager voor TOS. Saarloos: “Onlangs is er een nieuwe designer bij TOS aangenomen die hiervoor onder andere voor Acne en Burberry heeft gewerkt. Wat betreft kwaliteit kon het merk eigenlijk niet beter, waarin wel winst is geboekt is het design. Alle lijnen sluiten vanaf winter 2018 beter op elkaar aan.”

Tekst gaat door onder de foto.

Tiger Of Sweden  MEN AW17-1_SP

Het nieuwe jaar draait wat betreft TOS vooral om groei en naamsbekendheid. “In 2016 hadden we drie verkooppunten in het hogere segment”, vertelt Saarloos. “Dit jaar zijn dat er 25 en we willen dat verder doorrollen in het nieuwe jaar.” 2018 draait niet alleen om nieuwe winkels, zichtbaarheid is ook belangrijk. “We hadden al een pop up store in The Pelican Studio in Amsterdam, die blijft daar tot februari. Daardoor hebben we zowel nationaal als internationaal veel publiciteit gekregen. Wat betreft consumenten kennen vooral de fashionista’s het merk, aan ons de zaak om ook het grote publiek in 2018 kennis te laten maken.”


Elvine & Just Female

De Zweedse jassenspecialist Elvine zit in een iets hoger segment dan de andere merken uit het portfolio van Lexson. Inmiddels werken Janse en zijn team nu zo’n acht jaar met het merk. “Elvine behoort tot de bestverkopende jassenmerken in Nederland”, vertelt Janse. “Alle jassen zijn voorzien van technische features en ze zijn nagenoeg allemaal waterafstotend of waterdicht. De afgelopen vijf jaar is het label uitgegroeid tot de specialist in het segment tussen 200 en 300 euro. In 2018 zal er nog forser worden ingezet op innovaties en de technische functies, maar ook op kwaliteit in combinatie met maatschappelijk verantwoorde productie.”

Tekst gaat door onder de foto.

Just Female HS183092

Jomy Mijnhart is nu zo’n twee jaar agent van nog zo’n hardloper van Lexson: het Deens merk Just Female. Mijnhart beschrijft het vrouwenlabel als modisch en on trend. “Just Female denkt heel erg outside of the box, het is modieus maar kleurt wel buiten de lijntjes. Bij de hoogzomercollectie houdt dat bijvoorbeeld in dat je de sophisticated, clean stijl herkent, maar dat er ook heel mooie, opvallende prints tussen zitten.”

Mijnhart is nauw betrokken met het designteam, wat betekent dat Nederlandse bestsellers sowieso terugkomen in de nieuwste collectie. “In 2017 hebben we mede met de hulp van Lexson shop-in-shops geplaatst en een succesvol pr-event georganiseerd waarbij we talloze modebloggers hebben benaderd. We hebben al een mooi klantenportfolio, de focus voor komend jaar is het continueren van de groei in Nederland.”


Plain & FiveUnits

Plain Denim

De Deense broer en zus van non denim pantalons, zo omschrijft Janse de gespecialiseerde pantalonmerken Plain en FiveUnits. “Met het mannenmerk Plain zijn we sinds augustus 2017 bezig en met de damespantalons van FiveUnits zo’n drie jaar. Deze namen hebben zich in korte tijd enorm ontwikkeld.” Het succes van Plain zit ‘m volgens Janse in comfort. “Mannen hebben liever een comfortabele broek dan wéér een denim. In een paar maanden tijd hebben we 50 verkooppunten gevonden voor Plain. Dat komt door de pasvorm, maar ook door de coole uitstraling en veelzijdigheid. De broeken kunnen zowel onder een leuke sneaker als onder een goede, donkere schoen.”

FiveUnits Campaign Spring 2018 Angelie 688 Grape CloudHet succes van FiveUnits zit ‘m onder andere in het pantalonmodel genaamd Angelie. Die is geschikt voor elke gelegenheid: of je ‘m nou casual, supervrouwelijk of chic wilt dragen. “Het is gewoon een stijl die waanzinnig goed aansluit op de Nederlandse markt, en het helpt dat de broeken zo makkelijk te combineren zijn voor elke gelegenheid. De allergrootste kracht van het label en de reden voor het verwachte succes in 2018 is dat FiveUnits 100 procent specialist is. Dus geen tops of andere bottoms. Ze gaan full focus voor broeken en zijn daar heel goed in.” Specialisme is ook de kracht van Plain. “Niet voor niets zijn deze merken in 2017 totaal ontploft. We verwachten in 2018 minstens zo veel van beide labels.”


Nieuwsgierig geworden? In de nieuwe Textilia lees je alles over de geschiedenis en toekomstplannen van Maarten Janse en Lexson