TOP

Weinig bezoekers op mode-evenement Plein 13 Amsterdam

De tweede editie van Plein 13 Amsterdam trok gisteren maar weinig bekijks. Enkele showroomhouders opende de deuren voor publiek, maar het overgrote deel van de gangen van het World Fashion Centre bleef leeg.

In vergelijking met de eerste editie van Plein 13 Amsterdam in januari, stelde deze editie niet veel voor. Zo stonden er op de Beursplaza dit keer geen standhouders en was het merendeel van de showrooms gesloten. Diegenen die wel naar Amsterdam kwamen, reagerden teleurgesteld. Jeanine Bekhof en Sascha Bosma van Dryberg/Kern hebben er, door gebrek aan bezoekers, maar een extra werkdag van gemaakt. Bekhof: “Plein 13 is een goed initiatief, helaas werkt het niet. Het is waarschijnlijk ook te snel na de Modefabriek.” Een passant reageert verbaasd. “Op internet stond dat hier een modebeurs zou zijn, maar alles is dicht? Ik snap er niet van.” Opvallend is wel de motivatie van de deelnemende merken voor een gezamenlijke beurs. Iman de Ridder van Iman de Ridder Agencies: “Als iedereen de deuren opent en er wat muziek gedraaid wordt, dan zou het best nog iets kunnen worden.”

Beursorganisator Jetske Jacobi reageert: “We hadden zondag gehoopt op meer publiek, maar ik denk dat de meeste mensen op vakantie zijn. Maandag was beter.” Over de deelnemende merken zegt ze: “Er waren merken die toe hadden gezegd de showroom te openen, maar waren uiteindelijk toch gesloten. Ik weet niet waar het aan ligt. Veel detaillisten en showroomhouders klagen wel over beursmoeheid.”

Plein 13 is een tweedaags mode-evenement in het World Fashion Centre en de omringende confectiecentra Fashion House, Berghaus Plaza en Modrôme.