TOP

Webwinkels last van oneerlijke concurrentie *

Nu steeds meer winkeliers online verkopen, ook buiten Nederland en de Europese Unie, zijn er nieuwe regels nodig om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Dit stelt brancheorganisatie Detailhandel Nederland in het vandaag gepubliceerde rapport Web & Winkel.

Van de Nederlandse winkeliers heeft 71 procent het internet als verkoopkanaal (naast de fysieke winkel). Hoewel een kwart maar aan buitenlandse consumenten verkoopt, neemt dit percentage wel toe. En daar wringt de schoen. Wereldwijd zijn er grote verschillen als het gaat om belastingen en geschillenbeslechting en sommige leveranciers leggen winkels territoriale beperkingen op.   

Als voorbeeld geeft Detailhandel Nederland in het rapport een winkelier uit Azië die direct aan consumenten levert in Nederland en een fiscaal voordeel heeft door de vrijstellingen van btw en invoerrechten ten opzichte van de Nederlandse winkelier. Of neem een winkelier die boeken zowel gedrukt als digitaal verkoopt. Die krijgt te maken met verschillende btw-tarieven van respectievelijk 6% en 21%.

Concurrentienadeel

De brancheorganisatie vindt dat winkeliers eigenlijk geen concurrentienadeel mogen hebben van deze verschillen en pleit onder andere voor één belastingtarief voor goederen en diensten die in soort gelijk zijn. Binnen Europa geldt nu het principe ‘country of destination’: btw wordt in rekening gebracht conform het tarief in het land van consumptie. Jan Meerman, voorzitter Detailhandel Nederland: “Digitalisering moet ruim baan krijgen. Maar op een aantal vlakken moet deze juist in goede banen worden geleid.”

Het principe van ‘country of destination’ betekent een in fiscaal opzicht gelijk speelveld, schrijft Detailhandel Nederland, maar is complex door de administratieve lasten. Zo moet een winkelier die uitlevert aan een ander EU-land de btw-administratie in al die landen geregeld hebben. Om ondernemers op weg te helpen, gaat in 2015 de Mini One Stop Shop van kracht. In het land van vestiging kan de winkelier dan de btw afdragen ten behoeve van het land waar het product naar toe wordt gezonden en geconsumeerd.

Groei e-commcerce

Over e-commerce schrijft Detailhandel Nederland dat er voor de komende jaren groeimogelijkheden worden voorspeld van tien procent. Consumenten raken steeds meer vertrouwd met online aankopen, er worden nieuwe e-commerce modellen gelanceerd en het gemak van online aankopen wordt versterkt door tablets en smartphones. Winkeliers die meerdere kanalen gebruiken, multi-, cross- en omnichannel, nemen in de Europese Unie gezamenlijk zo’n 70 procent van de online verkopen voor hun rekening.