TOP

Webwinkelen: wie draait op voor de retourkosten?

Het Europees Parlement heeft donderdag gestemd voor de richtlijn om het online consumentenrecht in Europa gelijk te trekken. In deze richtlijn worden de retourkosten neergelegd bij de consument.

Wordt het product teruggestuurd, dan betaalt volgens de nieuwe richtlijn niet de webwinkeleigenaar, maar de consument de bijkomende kosten. Webwinkeleigenaren waren eerder bezorgd dat deze kosten de pan uit zouden rijzen. Wel moet de webwinkeleigenaar binnen veertien dagen na het terugsturen van een product, het geld voor het bestelde product terug hebben betaald.

Bedenktijd
In de richtlijn is wel de bedenktijd vastgesteld op veertien dagen na ontvangst van het product. Wordt de consument niet van deze bedenktijd op de hoogte gesteld, dan verhoogt deze automatisch naar een jaar. Deze twee weken komen bovenop de veertien dagen die er al staan voor het herroepingsrecht. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, is niet blij met deze bedenktijd. Volgens de directeur is het hierdoor mogelijk dat een webwinkel een artikel een maand lang niet in de voorraad heeft. “Voor bijvoorbeeld mode gaat dat mogelijk geld kosten”, aldus Jongen op emerce.

Grensoverschrijdend
Met de nieuwe richtlijn wil het Europees Parlement grensoverschrijdende online handel in Europa stimuleren, zowel aan de kant van de consument als aan de kant van de webwinkelier. De huidige Europese regels voor kopen op afstand zijn niet altijd even duidelijk.

De Raad van de Europese Unie moet de richtlijn nog officieel goedkeuren.