TOP

Warenhuizen minder populair

Van de week meldden we nog dat V&D een nieuw filliaal opent in Venlo, maar nu blijkt dat warenhuizen voor de consumenten geen vast onderdeel meer uitmaken van hun winkeltrip.

Dit blijkt uit tweejaarlijks onderzoek van Inretail, trendbureau voor marketing en vastgoed.  Consumenten slaan de warenhuizen dus vaker over, maar ze worden door de klanten nog wel gewaardeerd. En wanneer mensen in een warenhuis komen, geven ze er wel meer uit dan een paar jaar geleden. 

Waardeerden klanten hun warenhuis in 2006 nog met een gemiddeld rapportcijfer van 7,4, nu is dat 7,5. Van de drie grote warenhuisketens doet de Bijenkorf het het best met een 7,7. Twee jaar geleden was die eer nog aan Hema gegund met een 7,8. Dat warenhuis daalde in de waardering naar een 7,4.

Voor de toekomst verwacht het bureau dat vooral de winkels van V&D het, net als een aantal jaar geleden. weer moeilijk gaan krijgen. Buiten de concurrentie van internet maken ook discountformules het de gevestigde namen moeilijk. “De komende jaren zal de houdbaarheid van een warenhuis als V&D danig op de proef worden gesteld.” Nu maar hopen dat de restyling van de V&D weerstand kan bieden aan de tendens.