TOP

WAHTS keert terug naar wholesale: ‘Mannen willen kleding passen en voelen’

Mannenmodemerk WAHTS besloot een jaar geleden alleen nog direct-to-consumer te verkopen, maar heeft dit besluit onlangs weer teruggedraaid. Karin Kostense van WAHTS : “Wij merken dat sommige klanten toch producten willen zien, voelen en passen."
Mannenmodemerk WAHTS lag tot september 2016 in winkels als Lodenfrey in München en Saks Fifth Avenue. Toch besloten Ulex en Karin Kostense, het echtpaar achter het label, hun strategie te veranderen naar direct-to-consumer en gedag te zeggen tegen de samenwerking met retailers. Daar komen ze nu van terug: het merk staat komend januari ook weer – na twee seizoenen overgeslagen te hebben – op de Pitti Uomo in Florence.

 

Waarom willen jullie toch weer samenwerken met de winkelier?
 
Karin Kostense: “Het is goed geweest dat we een jaar even uit die rat race van beurzen, collecties en dergelijke zijn gestapt. Zo zijn we erachter gekomen wat ons onderscheidend vermogen is. Dat is namelijk high end fashion in een comfortabel jasje te brengen. Daarnaast hebben we onze online omzet weten te verdubbelen; dat is gelukt omdat we ons daar volledig op heb kunnen focussen. Alleen hebben we tegelijkertijd ook gemerkt dat we door de sterke online groei steeds meer vragen kregen van sommige mannen die onze producten willen zien, voelen en passen.  We zijn natuurlijk begonnen als underwearlabel maar zijn uitgegroeid tot een volwaardig mannenmodemerk, inclusief een schoenen- en jassenlijn. Vooral schoenen – ook al doen die het online ook goed – willen mannen graag passen.”
 
Jullie hebben ook onlangs een pop-up winkel gehad?
 
“Klopt. We hebben een maand een winkel gehad in een van de Negen Straatjes in Amsterdam. Dat was een leuke, leerzame ervaring. Toen merkten we ook dat onze vaste klanten vanuit het hele land langskwamen om onze producten in het echt te zien. Daarom hebben we ook even gezocht naar een locatie voor een eigen winkel, maar daar is het nog iets te vroeg voor en daarom hebben we besloten volgend jaar de pop-up winkel twee keer te herhalen, in april en oktober. Verder willen we ons nu focussen op een selectieve distributie en gaan samenwerken met winkeliers die echt de breedte in willen gaan met ons merk; we willen liggen bij retailers die achter onze visie staan en ons een podium willen geven.”

 

Wat is dan jullie visie?

 

“Wij geloven in een goede balans tussen online, wholesale en retail. We hebben ervaren dat alle kanalen elkaar juist versterken en daardoor de eindconsument het beste kunnen bedienen. Door partnerships aan te gaan met de juiste winkels kunnen we de merkbeleving – en waarden goed doorvertalen.”

 

Hoe reageerden jullie ex-klanten op het nieuws dat jullie weer de wholesale-markt op gaan?
 
“Eigenlijk wel goed. Het was natuurlijk even spannend omdat we ze een jaar geleden vaarwel hebben gezegd. Maar bijvoorbeeld Lodenfrey in München wilde ons graag weer hebben. We hoordevan de inkoopster van die winkel dat ze nog geen vervanging hebben kunnen vinden voor ons merk en er veel klanten waren die nog steeds naar WAHTS vroegen . Dat zien wij natuurlijk als een groot compliment. Onlangs hebben we daar bovendien onze eerste eigen brandcorner mogen lanceren, waar de gehele collectie gepresenteerd wordt. ”

 

Wat kunnen we van jullie verwachten voor herfst-winter 2018?

 

“De collectie is het afgelopen jaar behoorlijk doorontwikkeld en flink uitgebreid met bijvoorbeeld een technische bodywarmer en diverse sneakers. Hieraan voegen we voor winter ‘18 bijvoorbeeld een tailored winterjas met sportieve details aan toe en de comfort chino, een slim fit chino met een elastische tailleband en sportieve koordjes.”

 

Waar hopen jullie te staan na de Pitti in januari?

 

Na deze Pitti hopen wij de samenwerking met onze vertrouwde wholesale-partners op een vernieuwende manier te kunnen voortzetten en dat we nieuwe nationale en internationale partners kunnen toevoegen aan onze selectieve lijst.”