TOP

Label to watch: Josje Bruijn

Opkomend modeontwerper Josje Bruijn heeft nét haar nieuwste collectie gelanceerd. Textilia bezoekt de jonge ontwerper in haar atelier in Utrecht. “Mijn stijl is minimalistisch en tijdloos, met subtiele details die voor verrassing zorgen.”

Vijf jaar geleden studeerde Josje Bruijn af van de opleiding Fashion Design aan de HKU. “Ik freelancete als designer. Patronen maken, ontwerpen bedenken; echt bezig zijn met het ambacht. Toen begonnen mijn handen te jeuken om een eigen label op de markt te brengen.”

Hoe pakte je het aan?

“Ik heb mijn werk voorgelegd bij Hutspot (een conceptstore met vestigingen in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, red.), waar ik parttime werk. Ik wist dat ze daar een platform bieden aan jonge ontwerpers en ondernemers. Zij waren heel enthousiast en wilden mijn kleding graag verkopen. Zo is het balletje gaan rollen. Anderhalf jaar geleden heb ik mijn eerste collectie gelanceerd, een kleine, exclusieve en handgemaakte oplage. Het was heel fijn om meteen in een fysieke winkel te hangen.”

En vervolgens?

“Er werd op mijn eerste collectie zó goed gereageerd, dat ik dacht: nu moet ik doorpakken. Bijna alles was verkocht, dit moedigde mij aan om een nieuwe collectie te gaan ontwerpen. Om de oplage te vergroten, en omdat het praktisch niet haalbaar was om alles zelf te blijven maken, heb ik besloten met een productiebedrijf in zee te gaan. Hierbij stond het waarborgen van aandacht voor detail en afwerking centraal. Deze collectie telt nu vier ontwerpen en in totaal zijn er zo’n dertig tot vijftig stuks per design gemaakt. De collectie wordt verkocht bij drie vestigingen van Hutspot en via mijn webshop.”

Josje Bruijn (1) Josje Bruijn (8)

Je verkoopt dus soms je eigen ontwerpen bij Hutspot?

“Ja, haha! Soms is dat best ongemakkelijk, want ik wil mensen niet pushen om iets van mij te kopen natuurlijk. Maar mensen vinden het eigenlijk alleen maar heel speciaal en bijzonder als ze iets van mij passen en vervolgens door de designer worden geholpen. Voor mij is het ook zinvol, want ik krijg weer nuttige en directe feedback.”

Wil je het aantal verkooppunten uitbreiden?

“Dat wil ik zeker! Zeker nu ik mijn oplage iets heb kunnen verhogen is het mogelijk om mijn collectie in meerdere winkels aan te bieden. Gelukkig zijn er genoeg retailers die open staan voor nieuwe labels. Naast de verkooppunten die ik nu heb, ben ik mij aan het oriënteren welke winkels nog meer goed bij het merk passen, om zo mijn doelgroep beter te kunnen bereiken. Zowel in Nederland als daar buiten. Ik merk dat de consument het fijn vindt als zij weet waar ze bepaalde merken kunnen kopen, ik denk dat het daarom belangrijk is dat je een goede langdurige samenwerking kan aangaan met retailers.”

Waar haal je inspiratie uit?

“Ik speel graag met grafische vormen en haal bijvoorbeeld elementen uit de architectuur. Ik vind het een uitdaging om dat te combineren met de organische vormen van het lichaam. Zo zijn mijn items bijvoorbeeld niet per se erg getailleerd, maar hebben jasjes en tops vaak een comfortabele fit en zit mijn kleding niet strak op het lichaam. Door subtiele elementen, zoals in deze collectie de terugkerende strap, kan het lichaam wel benadrukt worden. Ik houd van een clean en minimalistisch design, met strakke belijning.”

Josje Bruijn (4) Josje Bruijn (6)

Hoe zou je jouw doelgroep omschrijven?

“Qua leeftijd is mijn doelgroep vrij breed: zowel twintigers als zestigers lopen in mijn kleding. Het is vooral mijn stijl die bepalend is, het moet bij je identiteit passen. Net zoals ik niet per se veel waarde hecht aan seizoenskleding – een kledingstuk koop je omdat je het mooi vindt, niet per se omdat het winter of zomer is –hecht ik ook niet zoveel waarde aan een bepaalde leeftijdscategorie. Mijn kleding is tijdloos, met krachtige silhouetten en het gehele jaar door te dragen. De prijzen zitten net iets boven het middensegment, met een jasje van € 250,- en een top voor € 165,-, uiteraard afhankelijk van ontwerp en materiaal.”

Heb je specifieke plannen voor de toekomst?

“Ik wil graag groeien, ervoor zorgen dat meer mensen kennis maken met mijn merk. Maar wat ik misschien nog wel belangrijker vind, is dat ik de mensen die mij al kennen aan me kan binden in een vast klantenbestand. Laatst was er een klant die een item uit mijn eerste collectie heeft gekocht en bij het zien van mijn tweede collectie zo enthousiast werd dat ze direct weer een item heeft gekocht. Dat vind ik fantastisch, als het publiek het net zo mooi vindt als ik. Mijn merk moet geen vluchtigheid worden.”