TOP

Waarom slimme bedrijven snel reageren op social media

Social media wordt niet alleen steeds vaker gebruikt voor webcare, maar maakt een bedrijf ook aantrekkelijker voor de consument.

Circa 80 procent van alle bedrijven vindt dat zij uitstekende klantenservice bieden. Echter, 92 procent van de consumenten is het daar niet meer eens. Vanwaar dit gat? Volgens de website 10-social.com komt dit doordat bedrijven niet voldoende bijblijven waar het social media betreft. Social media zijn de laatste jaren natuurlijk ontzettend hard gegroeid, en daarmee ook de verwachting van de consument. Die wil supersnel kunnen communiceren met een bedrijf.

Vijftien uur wachten

Consumenten stellen steeds vaker vragen en verwachten hierop een antwoord. En snel ook! Helaas beantwoordt maar 20 procent van de bedrijven de vragen. En via Facebook gemiddeld pas na vijftien uur. Via Twitter gaat het sneller: daar antwoorden beantwoorden gemiddeld binnen acht uur. Circa 42 procent van de consumenten verwacht echter binnen een uur antwoord. Op Twitter wordt door 32 procent van de consumenten zelfs binnen een half uur verwacht.

Waarom snel reageren?

Bedrijven zouden niet alleen sneller moeten reageren om consumenten aan een antwoord te helpen, maar ook om de volgende redenen. Zo voelt 56 procent van de consumenten zich sterker verbonden met een bedrijf of merk als dat actief is op social media. De helft van de consumenten koopt liever bij een bedrijf of merk als zij contact kunnen leggen via social media. En 71 procent van de consumenten die een goed en snel antwoord op hun vraag krijgen, zal het merk of bedrijf sneller aanbevelen bij anderen. Deze Nederlandse webshop geeft het goede voorbeeld!

Lees ook: Zalando houdt Twitter het beste bij