TOP

Reactie van Jeanspaleis op bezoek mysteryshopper

Voor Textilia gaat een onafhankelijke mysteryshopper op pad en beoordeelt zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Het Jeanspaleis in Kerkrade kreeg op 20 maart 2014 een bezoek. Wat is de reactie van de mede-eigenaar op de bevindingen?

De mysteryshoppers van Mysteryplus waren aangenaam verrast toen ze het Jeanspaleis bezochten. “Ver van het centrum van Kerkrade, in de zuidelijkste uithoek van Nederland, duikt geheel tegen onze verwachting een superhippe winkel op.” Voor het concept en het assortiment kreeg de jeanswinkel een mooie 8. De etalage werd met een 6 minder goed beoordeeld.

Het eindoordeel  van de mystery shopper: “Jeanspaleis is eigenlijk de originele jeansroots een beetje ontgroeid. Het is een hippe winkel van deze tijd met goede collecties waar de jeans een belangrijk onderdeel van zijn. De vraag is of de naam van de winkel na dertig jaar (zien we op de website) nog wel de lading dekt van het trendy concept. De mix van ongedwongenheid met kwaliteit geeft deze winkel een unieke twist. De lage waardering voor de etalages komt met name door de slechte zichtbaarheid van de producten. Door de mannequins en torso´s een meter naar het raam toe te schuiven, zou dit probleem al voor een deel kunnen worden opgelost. Desalniettemin is extra verlichting zeer welkom. Een winkel die kan bestaan op zo’n afgelegen locatie en blijkbaar zijn sporen heeft verdiend, krijgt een pluim. Het merkenaanbod is grootsteeds te noemen en het prijsniveau pittig, maar de winkel heeft een krachtige eigen stijl. Jeanspaleis bewijst dat de Limburger dit waardeert en belangrijk vindt en daarvoor ook wil betalen. On-Hollands heet dat.”

Reactie mede-eigenaar Marcel Grivec:
“Wat jammer dat we niet voor alle onderdelen een 10 hebben gekregen. Denim is echt onze passie. Als je mijn aders doorsnijdt, dan komt daar blauw uit, echt waar! Maar ik ben niet ontevreden met de beoordeling hoor. De punten die worden aangehaald, daar kan ik me voor een groot deel in vinden. Ik sta al 26 jaar op de winkelvloer en dan zie je sommige dingen ook niet altijd meer.”

Etalage
“Het klopt dat het op zonnige dagen erg moeilijk is om te zien wat er in de etalage staat. Ook wij vinden dat jammer. Wij zitten op een hoek en hebben een hele grote etalage waar de zon enorm in weerkaatst. De mysteryshopper adviseert om de poppen iets naar voren te plaatsen. Dat hebben we geprobeerd, maar de kleding verschiet enorm. We hebben het wel eens laten nameten door de man die het glas heeft gezet en we zouden er enorm veel verlichting bij moeten plaatsen om de weerkaatsing op te heffen. Zoveel wattage is ook niet goed voor de kleding en er hangt een behoorlijk kostenplaatje aan. Een markies vind ik lelijk, dus we hebben besloten om het zo te laten. We zitten al 37 jaar in dit pand, het zij zo.”

Interieur en visual merchandising
“Wij zijn een echte rauwe jeanswinkel. Alles aan het interieur doen we zelf. De jeanswand wordt omschreven als ‘rechttoe rechtaan’. Daar ben ik het niet mee eens. We hebben heel veel vrije uren in die wand gestoken en hij is gewoon prachtig. Ik ben er supertrots op. Ik heb het idee dat de mysteryshopper in kwestie meer affiniteit heeft met modewinkels dan met jeanswinkels. Maar dat geeft niet, want ook niet elke klant zal die  binding met jeans hebben.”

Benieuwd naar het hele rapport? Lees het in de nieuwe special jeans & sportfashion.