TOP

Vrouwenmodemerk Sylver is failliet, Decathlon start met mobiele checkout en jongere wil merkkleding uit Nederland


Het is het modebedrijf Sylver niet gelukt een doorstart te maken. Verder: sportwinkel Decathlon heeft de mobiele checkout in alle filialen in Nederland geïntroduceerd en uit onderzoek onder aankopen van jongeren bijkt dat merkkledin vooral Nederlands moet zijn. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 23 oktober.

Vrouwenmodebedrijf Sylver is failliet

Het modebedrijf Sylver is er niet in geslaagd vanuit surseance een doorstart te maken. Dat schrijft Retailtrends. De rechtbank in Amsterdam heeft het faillissement uitgesproken. Begin deze maand werd uitstel van betaling verleend aan Sylver. De betalingsproblemen waren volgens de bewindvoerder ontstaan door een combinatie van moeilijke marktomstandigheden in vooral de retailmarkt, de groeiambities en de financieringswijze. Sylver heeft acht winkels in Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Haarlem, Maastricht, Nijmegen en Utrecht. Ook heeft het bedrijf een webshop. Een selecte groep retailers verkoopt kleding van Sylver.

Decathlon rolt mobiele checkout in Nederland uit

Sportwinkel Decathlon heeft de mobiele checkout Scan & Go in al zijn zeventien filialen in Nederland geïntroduceerd, schrijft Twinkle. Met de Scan & Go-optie kunnen consumenten in de sportshop met hun smartphone afrekenen. Dat doen ze door de producten te scannen. Langs een kassa gaan hoeft dan ook niet meer. De RFID-chip wordt na betaling uitgeschakeld, zodat het alarm niet afgaat als de klanten de winkel verlaat.

Hudson’s Bay verdwijnt ook van de beurs

Warenhuisketen Hudson’s Bay verdwijnt niet alleen uit Nederland, maar waarschijnlijk ook van de beurs. Dat meldt RTL Z. Een groep aandeelhouders van het Canadese bedrijf is bereid om een fikse premie op de beurskoers voor de beursexit te betalen. De groep aandeelhouders betaalt 10,30 Canadese dollar per aandeel. Dat is een premie van 62 procent op de slotkoers van Hudson’s Bay Company (HBC) op 7 juni dit jaar, meldt het bedrijf zelf. Dat was de laatste dag voorafgaand aan de plannen voor een beursexit. De deal hangt een prijskaartje van 1,9 miljard Canadese dollar (1,3 miljard euro) aan de onderneming.

Onderzoek onder jongeren: merkkleding moet vooral Nederlands zijn

 De hegemonie van modemerken uit de VS, Italië en Frankrijk onder jongeren lijkt definitief voorbij. Dat meldt Winkelstraat in een persbericht op basis van eigen onderzoek. “Waar het straatbeeld vijf tot tien jaar geleden nog gedomineerd werd door gerenommeerde modehuizen, is inmiddels bijna de helft van de merkkleding onder jongeren van Nederlandse ontwerpers. Opvallend is daarbij dat onder vrouwen de Nederlandse merken zelfs populairder zijn dan luxe fashion uit het buitenland.” Dit blijkt uit een analyse van Winkelstraat.nl van 150.000 digitale kassabonnen van meer dan 250 winkels en 600 merken die via de online marktplaats verkopen.

In het algemeen zijn onder meer Dsquared2, Off-White, Black Bananas en Daily Paper de populaire premium en luxe merken onder jongeren. De meest gewilde Nederlandse merkkleding onder jongeren zijn Airforce, Reinders, Black Bananas, Purewhite en Clan de Banlieue, aldus Winkelstraat. Wat opvalt is dat een groot deel van de populaire Nederlandse merken nog geen vijftien jaar bestaat. Met name de populariteit van luxe streetwear heeft hard bijgedragen aan de opkomst van Nederlands fashion brands in binnen- en buitenland. De kleding van Black Bananas, Filling Pieces, In Gold We Trust en Daily Paper spreekt jongeren over de hele wereld aan.