TOP

Vliegende start: Jemappelle.nl [interview]

De webshop Jemappelle.nl won ruim een half jaar na de lancering in augustus 2013 al een Thuiswinkel Award XS in de categorie damesmode. Daar willen we natuurlijk meer over weten.

Dat klinkt als een vliegende start…

Maurice van Bussel, oprichter van Jemappelle.nl: “We zijn begonnen met verkoop van het merk aan winkeliers, we hadden een veertigtal verkooppunten. Maar daarmee ben je zo afhankelijk van wat er wordt ingekocht. De webshop was er ook wel ter ondersteuning, maar daar deden we niet zoveel mee. We hadden eens een blauw T-shirt dat door niemand was ingekocht. We hebben hem op Facebook gepromoot en we hadden in een week de hele voorraad verkocht. Dat vonden we zo leuk en we kregen online zulke leuke reacties dat we in augustus 2013 zijn gestopt met wholesale en volledig voor de webshop gingen. Inmiddels werken we met vijf mensen en hebben we ongeveer 1000 bestellingen per week.”

Wat is typerend voor de collectie?

“Het belangrijkste zijn de T-shirts met teksten, daarnaast zijn er sweaters, jurkjes, hemdjes en sokken. Onze eerste hit was een shirtje met de tekst ‘Keep calm, call Leco’. De teksten hebben vaak een Franse inslag, net als ons hele concept. Om de zes weken hebben we nieuwe items. We produceren in Turkije en kunnen snel inspelen op de vraag. Bovendien werken we met een goede kwaliteit katoen. De wens is om uiteindelijk een totaalcollectie neer te zetten, plus een mannenlijn. ”

Hoe komen jullie zo snel aan een Thuiswinkel Award?

“We vonden het heel spannend, want de andere genomineerden in onze categorie hadden twee keer zoveel Facebook-fans als wij. Maar het gaat uiteindelijk om de waardering en niet om het aantal stemmen. Klanten waarderen ons heel goed op het gebied van klantenservice. We bezorgen de volgende dag, retourneren is gratis en we reageren snel op mails. We hebben bovendien een andere manier van communiceren dan anderen, dat wordt gewaardeerd.”

Wat is daar anders aan?

“We communiceren alles vanuit Maurice. Klanten krijgen het gevoel dat ze mij persoonlijk kunnen aanspreken en niet in de molen van de klantenservice komen. Als je bestelt krijg je een leuk mailtje van Maurice waarin we je complimenteren met je keus. Als het pakje de deur uitgaat krijgt de klant een mailtje dat Jean-Jacques uit Parijs het pakketje komt brengen. Ook de pakbon in de doos is ondertekend door Maurice. Uiteraard hebben we hier op kantoor drie Maurices die de mails beantwoorden. Verder scoren we met onze lage prijzen door de permanente 3=1 deal: drie stuks voor de prijs van één.”

Drie voor de prijs voor één?

“Dat is de basis van ons concept. Normaal hadden de shirts verkoopprijzen van €39,95 in de winkel, met een marge van 3.0. Nu we rechtstreeks aan de consument verkopen kunnen de prijzen omlaag. Nog een voordeel: het retourpercentage is belachelijk laag, dat ligt onder de 5%. Alle klanten bestellen drie of meer items. Als je één artikel terugstuurt kun je niet meer gebruikmaken van de 3=1 deal, dus dat gebeurt nooit. Er wordt wel geruild, maar ook dan hebben we het over een percentage van slechts 9%. Bij ruilen storten we het tegoed binnen 12 uur na aanmelding van het retour in het account van de klant, zodat ze meteen iets anders kan bestellen en niet hoeft te wachten tot het retour is verwerkt.”