TOP

Vijf vragen aan Zizzi

Het Deense modemerk Zizzi, dat zich richt op de maten 42 tot en met 56, opende eind 2013 twee winkels in Nederland. Tijd voor een update van agent Marcel Elzenaar.

Waarom nu twee winkels?

Marcel Elzenaar, agent van Zizzi: “We zijn nu acht jaar bezig in Nederland en de markt is er klaar voor. Zizzi heeft al meer dan 130 winkels in Scandinavië. We hebben in september 2013 met een franchisenemer twee winkels geopend in Delft en Amersfoort. We willen bewust groeien met winkels en de grootste in Europa in dit segment worden.”

Zit er in de wholesale ook groei?

“We hebben 70 verkooppunten in Nederland, maar er is meer ruimte. Vooral bij damesmodewinkels. We liggen nu bij winkels die zich richten op de maten vanaf 42, maar ook bij weidewinkels. Veel winkeliers krijgen de vraag naar grotere maten, maar weten niet hoe ze het aan moeten pakken en doen het te klein of kopen de verkeerde collectie. Maar een hoekje achterin de winkel werkt niet. Grote maten doe je er niet even bij. Je moet er genoeg vierkante meters voor uittrekken, denk aan ongeveer 60 vierkante meter. En er een verkoopster neer zetten die ook in dat maatbereik zit, dat spreekt de klant meer aan. Een verkoper met maat 38 communiceert lastig met iemand met maat 50.”

Hoe vind je het dat steeds meer merken op dit segment inspelen?

“Ik denk dat het alleen maar positief is. Nu zie je dat dit segment steeds professioneler aan het worden is. Ik vind het logisch dat steeds meer ketens er op inzetten. Wij hebben er een voorsprong in, want we doen dit al jaren. Maar het grootste verschil is dat de meeste merken het toch wat braver brengen.”

Wat onderscheidt Zizzi van andere spelers in dit segment?

“Er zijn een aantal merken in dit segment die het spannender doen dan de rest, daar zijn wij er één van. Zizzi heeft een jonge, modieuze uitstraling. Omdat we een winkel vullen hebben we een uitgebreid aanbod, inclusief shapewear. Ook de prijsopbouw is heel breed. We hebben broeken van €39 tot €109,95. We gebruiken bewust niet de woorden grote maten, de klant wil geen tas met groot  4x XL er op. Wij communiceren: zijn Zizzi en we houden van rondingen. Het mooiste compliment dat mensen ons kunnen maken is als ze in de winkel naar een kleinere maat vragen dan maat 40 omdat ze de collectie zo leuk vinden. Maar we houden mensen niet voor de gek. We gebruiken modellen met maat 44-46 in de campagnes.”

Hoe bereik je die consument?

“Het winkelend publiek in dit segment is er, maar je moet allerlei dingen organiseren om er beweging in te krijgen. We doen heel veel via ons online magazine The Curvy en hebben laatst een bloggersevent gehouden. Het is belangrijk dat bloggers over je schrijven en dat je bovenaan in de zoekmachines komt. Zo komt die consument met een grotere maat uiteindelijk bij Zizzi terecht.”

Verkoopinformatie: 036- 5217542