TOP

Vijf vragen aan Tony Tonnaer [Kings of Indigo]

Hoe gaat het met K.O.I? Vijf vragen aan oprichter en directeur Tony Tonnaer: "Kings of Indigo is geen lege huls."

Hoe zijn de beurzen gegaan?
“We hebben op Bread & Butter, Modefabriek en Gallery gestaan. Eigenlijk zijn ze alledrie prima geweest. De respons op de collectie was goed. We hebben goede contacten opgedaan en alle belangrijke klanten gezien. Het viel me op dat mensen eindelijk weer licht aan het eind van de tunnel zien, de vibe was zeer positief.”

Vinden inkopers het belangrijk dat K.O.I duurzaam is?
“De ene inkoper let er meer op dan de andere, maar het gaat in eerste instantie altijd om brand identity, een consistent product, wassingen en prijzen. Daarna komt pas duurzaamheid. Maar winkeliers willen het liefst wel een merk met inhoud. Omdat wij duurzame collecties maken, is K.O.I meer dan alleen een mooi merk. We zijn geen lege huls. Consumenten vinden duurzaamheid wel steeds leuker en interessanter. Vijf jaar geleden waren het alleen de visionairs.”

Wat is het belangrijkste doel voor dit seizoen?
“Ons voornaamste doel is natuurlijk altijd dat onze klanten heel tevreden zijn. Noord-Europa is onze belangrijkste markt en we willen onze positie daar de komende tijd versterken. We zijn net in België, Denemarken en de UK gestart. Volgend jaar komt daar Frankrijk bij.”

Op welk item uit de nieuwe wintercollectie ben je het meest trots?
“We hebben de Natural Indigo-lijn gelanceerd en dat ziet er waanzinnig uit. Een van de mooiste dingen die ik ooit heb gemaakt;18 oz canvas, helemaal handgeverfd in India met natuurlijk indigo. Ik was al heel lang op zoek naar een plek waar ze nog met natural indigo werken én met de hand verven. Moeilijk, want dat wordt bijna niet meer gedaan. Ik heb het proces voor het eerst in Japan gezien, maar daar is het niet te betalen. Uiteindelijk hebben we een dorpje in India gevonden wat gespecialiseerd is in natuurlijk indigo. Zo ontzettend bijzonder! Ieder merk kan een mooi grijs vest produceren, maar de onregelmatigheid van het met de hand verven, maken onze producten uniek. In de collectie hebben we nu t-shirts (winkelverkoopprijs: €69), sweats (€120), overhemden (€150) en jassen (€220-€250). In de zomer willen we hier nog accessoires en misschien een toffe broek aan toevoegen.”

Waarom zou een winkelier K.O.I moeten inkopen?
“Onze brand identity is heel goed, ook al zijn we nog vrij onbekend bij de consument. Het begint al bij onze naam en het logo, die zijn ijzersterk. Kings of Indigo en een Koi-karper; de relatie met Japan en denim is overduidelijk. Daarnaast werk ik al achttien jaar in de denimindustrie en ik werk al vijftien jaar met wasserijen in Tunesië en Italië. Ik weet wat verkoopt en wat niet. De opbouw van de collectie en de fits kloppen, onze prijzen zijn redelijk en we zijn duurzaam. Merken als Momotaro vind ik prachtig hoor, maar de Noord-Europese man past het moeilijk aan, het is te klein. K.O.I is een echt denimmerk, maar het is niet te puristisch. Een unieke combinatie waarmee we een gat in de markt hebben gevonden.”

KOI natural 2