TOP

Vijf vragen aan Pim Dresen van Mercer Amsterdam [interview]*

Lange tijd werkte hij voor de ABN Amro maar twee jaar geleden durfde Pim Dresen het aan een totaal andere richting in te gaan door een exclusief sneakermerk op te richten. Textilia sprak met de man achter Mercer Amsterdam.

Hoe is Mercer Amsterdam ontstaan?

“Twee jaar geleden ben ik Mercer Amsterdem begonnen, de fall/winter 2015 collectie wordt het derde seizoen. Ik heb het merk opgericht omdat ik zelf tussen de 30 en 50 paar sneakers in mijn kast had liggen maar ik had het gevoel dat er nog iets miste in de markt, een exclusieve sneaker van handgemaakte kwaliteit. Je kan wel naar Nike, New Balance of Asics maar ik wilde iets dat nog niet in iedere winkel lag. Twee jaar geleden heb ik daarom een paar samples laten maken terwijl ik nog bij de ABN Amro werkte bij financial markets.”

“Al snel belde mijn eerste klant Stylesuite uit Maastricht of ze de schoenen konden inkopen maar ik was nog geen bedrijf en had geen idee van een prijs. Ik ben hierna gestopt bij de bank en ben een volledige collectie gaan ontwerpen. Om de nodige kennis op te doen heb ik twee maanden lang meegelopen in de fabriek in Portugal. Het eerste seizoen hebben we verkocht aan tien winkels in Nederland en het tweede seizoen kregen we een agent in België, een aantal mooie winkels in Nederland en Nordstrom in Amerika erbij. Het fall/winter 2015 seizoen gaan we ook verkopen in Zuid Korea, Japan en Rusland.”

Laatst heb je een capsule collectie gepresenteerd in New York, wat houdt de collectie in?

“Het is een volledige winter 2015/2016 collectie voor dames en heren en het wordt in juli geleverd. We hebben een nieuw signature model. Die hebben we nu ontwikkeld en die gaat er ook in blijven als ‘het’ Mercer-model omdat het een heel ander type sneaker is dan onze concurrent nu op de markt heeft. Het is een luxe runner volledig met de hand vervaardigd met de exclusiefste materialen uit Italië staand op een robuuste runner zool. De markt voor sneakers is op het moment booming, vooral in onze prijsklasse van 180 tot 250 euro.”

Je zegt dat Mercer exclusief is maar wat onderscheidt het van andere merken?

“We gebruiken veel speciale materialen zoals kasjmier, ponyhair en wol. Onze concurrenten doen vooral veel met leer en suède, dat gebruiken wij ook maar waar we vooral mee opvallen is het gebruik van andere materialen. Wij gebruiken daarnaast voor de voering enkel het zachtste kalfsleer terwijl concurrenten vaak varkensleer gebruiken wat flinterdun is en heel snel slijt. Wij gebruiken alleen het beste van het beste. Dat gaat ten koste van mijn eigen marge maar ik wil alleen maar schoenen verkopen die super in kwaliteit zijn en waar ik volledig achter sta.”

“Ook besteden we veel aandacht aan de leest en dus de pasvorm van de schoen.  Veel concurrenten van ons brengen mooie schoenen uit maar als je ze aan doet zitten ze niet altijd heel erg comfortabel. Dat proberen wij wel voor elkaar te krijgen door het verbeteren van de pasvorm, de leest en de zool. We hebben dan ook een dikke gel gevoerde zool zodat je er de hele dag op kan staan en nergens last van krijgt.”

Zijn er verder nog ontwikkelingen binnen het bedrijf?

“Ik heb het bedrijf met mijn vader opgericht, hij is van oudsher een productieman – niet in de schoenen maar wel in de industrie. Hij zorgt ervoor dat de samples die ik krijg ook exact zo gemaakt wordt in productie. Tevens zorgt hij ervoor dat er geen productiefouten ontstaan en dat de kwaliteit van ieder paar schoenen gewaarborgd wordt. Ik doe het ontwerp, sales en marketing.”

“Het is veel maar de boekhouding heb ik sinds kort uitbesteed en ik werk nu ook samen met een pr bureau. Daarmee gaan we een mooi project starten waarbij we veel met bloggers in zowel binnen als buitenland gaan werken. In maart komt er een fotoshoot met drie bekende Nederlandse bloggers en die wordt geschoten door een upcoming Nederlandse fotograaf. Daar zal ook een winactie aan verbonden zijn. Daarnaast hebben we ook een selectie van bekende mensen die we Mercer ambassadeur gaan maken.”

Hoe gaat de toekomst voor Mercer eruit zien?

“In Nederland hoeven we niet per se te groeien want we hebben de mooiste zaken hier wel te pakken, op een paar uitzonderingen na. Vijftien tot twintig winkels is wel genoeg in Nederland, ik wil niet overal liggen. Dit zorgt dat het voor de winkel en voor de consument exclusief blijft. Verder focussen we ons nu vooral op Japan en Amerika.”