TOP

Vertrouwen in webshoppen onterecht?

Nederlandse consumenten hebben vertrouwen in online winkelen. Digitaal shoppen is echter fraudegevoeliger dan offline winkelen. Bij Wehkamp worden door winkeldieven steeds vaker pakketjes onderschept. Lees en wees voorbereid!

Uit een steekproef onder 481 Nederlanders blijkt dat het vertrouwen van Nederlandse consumenten in online winkelen groot is. Bijna 370.000 duizend Nederlanders werden in 2012 echter slachtoffer van fraude bij aan- of verkopen via het internet. Ook retailer Wehkamp is de klos. Is het vertrouwen van de consument onterecht?

 

Goede leveringsvoorwaarden en veilig betalen

Het vertrouwen van Nederlandse consumenten in online winkelen is groot. Op een schaal van tien geven zij gemiddeld een 8,3, laat researchconsultant Tim de Broekert van MarketResponse weten. Het vertrouwen is voornamelijk gebaseerd op goede leveringsvoorwaarden en de veiligheid van online betalen.

 

Aan- en verkoopfraude

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat in 2012 een kleine 3 procent van de bevolking van 15 jaar of ouder slachtoffer is geworden van fraude bij aan- of verkopen via het internet. Aankoopfraude is het niet leveren van goederen of diensten terwijl ze wel betaald zijn en komt met 2,7 procent (veel) vaker voor dan verkoopfraude (0,2 procent). Bij verkoopfraude worden goederen of diensten wel geleverd maar niet betaald.

 

Nieuwe vorm van aankoopfraude

Sinds kort laten oplichters een pakket bij mensen thuis bezorgen. In de veronderstelling dat een huisgenoot een online bestelling gedaan heeft tekenen de mensen voor ontvangst. Vervolgens komt iemand het pakket echter weer ophalen, omdat het verkeerd zou zijn bezorgd. De gedupeerde blijft achter met de rekening, omdat hij voor ontvangst getekend heeft.

 

Onderschepte Wehkamp-pakketjes

“De truc is dit jaar al vaker uitgehaald” stelt Dirk van den Boogaart, woordvoerder van Wehkamp. “Van de 7,5 miljoen Wehkamp-pakketjes die elk jaar door Nederland worden verspreid, wordt er weleens één onderschept door een winkeldief. Gelukkig gebeurt dit niet op grote schaal.” Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, kende de truc niet. Slachtoffers hoeven van Wehkamp niet de rekening te betalen.