TOP

Versoepelingen betalen zich uit in kledingwinkels, daling aantal startende webshops en Hema focust zich op thuismarkten

De versoepelingen van 28 april hebben een sterk effect op de bestedingen in de winkels, de nieuwe ceo van Hema wil zich focussen op de thuismarkten en er zijn in de maand mei minder webshops gestart. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 7 juni.

Shein meest gedownloade shoppingapp

De Chinese mode-app Shein heeft de meest gedownloade shoppingapp en heeft daarmee Amazon ingehaald, schrijft Twinkle. Shein staat in 56 landen op nummer één in de shopping-categorie van de iOS App Store. Daarnaast staat de app in 124 landen in de top 5. Het gerucht gaat dat Shein een beursgang plant met een waardering van omgerekend 38 miljard euro. De modespeler is een van de snelst groeiende e-commercebedrijven ter wereld. Naar verluidt genereerde het bedrijf bijna 10 miljard dollar aan inkomsten en groeide het in de afgelopen acht jaar met 100 procent. Shein is actief in 220 landen en regio’s.

Daling aantal startende webshops

Er zijn in de maand mei minder webshops gestart, blijkt uit het trendrapport bedrijfsleven van de Kamer van Koophandel (KvK). Terwijl tijdens de coronacrisis veel nieuwe webshops startten, vrijwel elke maand meer dan 3.000,  is het aantal startende webshops is in de maand mei gedaald tot 2.052. dat is het laagste aantal sinds april 2020. Dit in tegenstelling tot de horeca: hier zien we het aantal bedrijven weer toenemen. De KVK signaleert deze maand over alle sectoren heen een stijging in het totaal aantal starters van 8% ten opzichte van mei 2020. Het aantal geregistreerde stoppende bedrijven, de zogeheten stoppers, is in de maand mei afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Het aantal geregistreerde faillietverklaringen is 133 in de maand mei. Dit is maar liefst 51% minder dan in mei 2020. Het totaal aantal Nederlandse bedrijven bedroeg op 31 mei 2021 2.131.109.

Versoepelingen betalen zich uit in kledingwinkels

De versoepelingen van 28 april hebben een sterk effect op de bestedingen in de winkels, meldt ABN Amro op basis van de pinbetalingen in winkels en online. Vooral kledingverkoop laat een duidelijke verschuiving zien van online terug naar de fysieke winkel. Online daalde de omzet met 8 procent terwijl in kledingwinkels de omzet met 71 procent steeg ten opzicht van de voorgaande periode. De omzet in fysieke winkels ligt daarmee nog maar 8 procent onder die van 2019. Er lijkt dus een duidelijke groep consumenten te zijn die liever kleding in de winkel ziet en past dan dat zij deze online kopen.

Nieuwe ceo Hema: ‘Winkels moeten gezelliger’

Hema moet investeren in de winkels, zorgen dat ze gezelliger worden. Dat zegt de nieuwe ceo Saskia Egas Reparaz, de opvolger van Tjeerd Jegen, in het FD. Daarnaast wil ze zich focussen op de thuismarkten Benelux en Frankrijk. “Het klinkt heel simpel, maar het belangrijkste is dat we de basis op orde hebben”, aldus de CEO. “We moeten ons merk versterken. Dat betekent dat de winkels goed moeten zijn, we met het assortiment aan de slag moeten, de legio kansen grijpen die er liggen om digitaal nog harder te groeien.” Een ander speerpunt van Egas Reparaz is dat het Hema-concern simpeler moet worden. Dat betekent dat een aantal van de winkels in verre landen als de Verenigde Arabische Emiraten en Mexico dicht zal gaan. “Al die landen kosten inzet en aandacht. Misschien is buitenlandse expansie best een goed idee, ooit, maar het is nu niet opdracht één.” Verder wil ze een eenvoudiger managementlaag. Of daarvoor ook banen op het hoofdkantoor moeten sneuvelen, kan ze nog niet zeggen.

China weert Europese en Amerikaanse modelabels

China heeft een importverbod ingesteld voor een aantal producten van verschillende Europese en Amerikaanse modebedrijven. Dat meldt Fashionunited op basis van berichten in internationale media. Op 1 juni, de internationale Dag van het Kind, publiceerde de Chinese douane een lijst met producten die het land niet meer in mogen. ‘Wij blijven ons inzetten voor de veiligheid van kinderen’, staat erin. Het gaat vooral om kinderkleding van onder meer Nike, H&M, Zara, Ralph Lauren en Gap. Deze bedrijven lieten zich eerder kritisch uit over dwangarbeid door Oeigoeren in China. H&M zegde zelfs samenwerkingen met lokale leveranciers op. Volgens De Standaard is er daarom reden voor twijfel over de werkelijke intentie van de Chinese autoriteiten. De merken kwamen daardoor in maart al onder vuur te liggen in China, met name op sociale media. Ook werden hun producten van sommige Chinese webplatforms verwijderd.

Foto: Pixabay