TOP

Verkoop voorjaarcollecties goed van start gegaan. ‘Mensen hebben er weer zin in’

De voorjaarscollecties hangen in de winkels, het zonnetje schijnt al een paar weken en de coronamaatregelen zijn afgeschaft. Alle ingrediënten voor een goede start van het verkoopseizoen zijn aanwezig. Of hangen de oorlog in Oekraïne, de stijgende prijzen en angst voor een recessie als een zwaard van Damocles boven de branche? Acht retailers delen hun ervaringen.

Voor Daan Lange, eigenaar van vrouwenmodewinkel Juffers in Katwijk, is het seizoen in elk geval goed begonnen. “We boffen echt met drie weken mooi weer. De horeca is weer open, mensen gaan weer naar kantoor en er worden weer bruiloften en feesten gepland. En ook de dagjesmensen en toeristen komen weer naar Katwijk. Dat alles merken we in de winkel.” Een van de bestverkochte producten momenteel zijn spijkerbroeken. “Dat valt echt op. Misschien dat mensen gewacht hebben met het kopen van een nieuwe spijkerbroek tot het voorjaar. Verder verkopen we heel veel bloesjes, vestjes, jurkjes en pakken. En alles in frisse kleuren. Ik verbaas me er soms zelf over. We hadden een perzikkleurig bloesje met een kort mouwtje binnen, heel zomers, en die was in drie dagen weg. Maar ook hele mooie bloezen van Fabienne Chapot, die zo op waren. Die bestellen we dan weer bij, maar dan in een andere print en kleur.” Ze ziet wel dat mensen bewust en gericht kopen. “Ze komen vaak voor bepaalde sneakers of voor een set die ze op social media hebben gezien. Die trend is al langer gaande. Soms heb je van te voren al contact met de klant via Whatsapp of Instagram en vragen ze of we iets apart willen houden. We hebben door social media zelfs klanten uit plaatsen als Utrecht, Zoetermeer en Gouda. Die maken er een dagje Katwijk van en kopen dan heel makkelijk.” Ze merkt nog niks van terughoudendheid bij klanten over de oorlog en de grondstofprijzen. “Maar ik merk bij de inkoop wel dat dingen duurder zijn geworden, onder andere door de transportkosten.”

Boven verwachting

De start van het verkoopseizoen loopt boven verwachting, signaleert ook Rita Heemskerk van Sebastian in Alphen aan den Rijn, een mannen- en vrouwenmodewinkel in het hogere segment. “Mensen hebben er weer zin in. We merken dat oudere mensen wel wat behoudender zijn door de wereldwijde situatie en heel gericht kopen: alleen wat ze nodig hebben. Jongere mensen willen juist wat leuks kopen omdat ze weer uit eten gaan. Vorige week hadden we weer een modeshow van Marc Cain voor onze klanten en daar werd bizar goed op gereageerd. Zoiets geeft mensen een positief gevoel. Alle prijzen zijn wel merkbaar gestegen. Alles wat 199 euro was, kost nu 229 euro. En 169 euro is 179 of 189 geworden. Klanten hebben het daar ook wel over en sommige mensen kiezen dan toch wat goedkopers. Maar een net zo groot deel is helemaal niet zo kritisch op de prijs en geeft makkelijk geld uit. De korte jasjes van Parajumpers kosten bijvoorbeeld 350 tot 500 euro, maar verkopen we hartstikke goed.” Er springen meer items uit in de verkoop. “We verkopen opvallend veel bloesjes en pakken. Vooral de gekleurde van van Co Couture doen het heel goed. Sommige mensen bellen om te vragen of we al feestkleding in de winkel hebben voor een bruiloft. Daarnaast wil iedereen blijkbaar een nieuwe spijkerbroek, want ook die zijn niet aan te slepen. Tenslotte verkopen we de sneakers van Nubikk erg goed. Maar alle merken lopen eigenlijk lekker door, we zijn heel tevreden.”

Later op gang

De verkoop is bij Mary Jane Schoenenboetiek in Groningen dit seizoen iets later op gang gekomen, vertelt mede-eigenaar Nardia van de Poll. “Toen we echt weer open mochten hadden we verwacht het helemaal los zou gaan, maar dat bleef achterwege. Maar ik moet zeggen dat het laatste weken wel drukker en drukker wordt. Mensen willen vooral verrast worden. Ze willen iets nieuws, iets anders zien. Dat proberen we neer te zetten. De gekledere schoenen zoals van Chie Mihara doen het goed, zo ook Pertini instappertjes. Maar we verkopen ook veel sneakers, gekledere schoenen op sportieve zool en loafers. En kleur scoort goed: roze, groentinten, fuchsia, paars.” Wat haar wel opvalt is dat mensen er in de winkel er langer over doen om te beslissen. “Volgens mij houdt dat verband met wat er in de wereld gaande is. De oorlog in de Oekraïne, alles wordt duurder; het is allemaal onzekerder geworden, je kunt niet goed voorspellen wat komen gaat.” Zelf merkt de ondernemer niet dat schoenen direct duurder zijn geworden, maar wel dat vegan materialen in prijs zijn gestegen. “En ik hoor van andere winkeliers dat er wat leveringen zijn vertraagd.” Momenteel heeft ze daar zelf nog niet direct last van. Van de Poll en haar compagnon Lieve ten Duis hebben tijdens de inkoopperiode in augustus met een positieve mood ingekocht, ervan uitgaande dat de verkoop weer loopt als voorheen. “We gaan ervan uit dat het straks echt wel weer wat los gaat. Dat heeft even tijd nodig. Komende zaterdag hebben we event gepland vanwege ons vierjarige bestaan, waar schoenenontwerper Jan Jansen ook bij is, ik verwacht wel dat druk wordt en we een goede omzet halen.”

Tammetjes

Het Modekantoor in het Noord-Hollandse toeristendorp Bergen verkoopt momenteel vooral jacks en broeken, items die passen bij de huidige weersomstandigheden. De verkoop moet nog op wel echt op gang komen, zegt eigenaar Teun Dekker. “Vorig jaar, toen we na de lockdown in maart opengingen, had de klant er zin in en was het bij ons gelijk booming. Dat was nu anders en ondanks het mooie weer is het nog wat tammetjes.” Of dat verband houdt met de stijgende prijzen voor levensonderhoud, kan hij niet zeggen, maar hij sluit het ook niet uit. “Mensen merken het natuurlijk aan de pomp en zien de energie- en gasprijzen stijgen, dan hou je minder geld over voor andere zaken. Nu zitten we wel in toeristisch dorp waar mensen voor een weekendje weg komen en die geven makkelijker geld uit, maar het is wel rustiger op straat.”

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

Bij Casualz Den Bosch van Wilco Pater gaat het ‘redelijk’. “We zitten een beetje op dezelfde omzetten als drie jaar geleden. Januari was heel goed bij ons. Dat kwam misschien door het momentum van weer open gaan.” Ook nu gaat het goed, vertelt de modeondernemer. “We hebben al kunnen profiteren van het mooie weer, vooral de weekenden zijn goed. We verkopen toch iets meer kleur, dunne knitwear, lichte jeans, de lichtere sneakers en ze kopen er een T-shirtje bij voor als het zonnetje schijnt.” Paters bongemiddelden liggen over het algemeen hoger, wat onder meer komt doordat ze zelf ‘een tikkeltje omhoog’ zijn gegaan in het segment. “Bij de merken waar we inkopen hebben we wat duurdere items gekocht en mensen kopen iets meer heb ik het idee. Ze kiezen sneller voor kwaliteit dan kwantiteit en besteden liever in één keer ietsjes meer aan iets waar ze wat langer mee kunnen doen en vinden het prettig dat ze in één winkel complete sets met schoenen kunnen kopen.” Vooralsnog ervaart Pater geen last van de dalende koopkracht, maar hij gaat er ook niet zonder meer vanuit dat dat zo blijft. “Ik ben wel benieuwd wat de stijgende prijzen gaan doen met het bestedingspatroon van de consument. Het is wel de reden dat we het segment iets omhoog duwen, dan kom je uit bij een consument die daar minder last van heeft. Die heeft de ruimte om te besteden. Aan de andere kant kan het ook zo gaan dat mensen zich ervoor afsluiten en meer genieten van hier en nu, dat ze geld meer gaan laten rollen en het uitgeven aan kleding en uit eten bijvoorbeeld. Het kan twee kanten op gaan.”

Geen hand op de knip

Richard Dimmendaal van Dimmendaal mannenmode Coevorden, is tevreden over de verkoop tot nu toe. “Vergeleken met 2019, wat een normaal jaar was, doen we het gewoon goed. Artikelen die het momenteel goed doen zijn jassen, denims, truien en katoenen broeken. Het is mooi weer, maar het is nog best fris, geen hoogzomer natuurlijk. We profiteren van het mooie weer, mensen gaan dan  toch sneller de straat op. En er zit meer kleur in de collectie, dat helpt ook. Wat ik ook merk is dat feestjes en trouwerijen weer doorgaan, trouwpakken en colberts doen het weer goed.” Dimmendaal merkt nu nog niks van de dreigende economische malaise. De verkoopprijzen van zijn assortiment zijn weliswaar wat gestegen, maar zijn klanten houden nog niet de hand op de knip. “Ik heb wel gemerkt dat ik minder kon inkopen voor hetzelfde geld, maar de prijsverhogingen blijven binnen de perken, dat accepteren mensen wel. Onze consument is kritisch en kiest voor kwaliteit. We moeten wel waar blijven maken wat we beloven en zolang dat we dat doen is onze consument bereid voor kwaliteit te betalen.”

Flexibel inkopen

Renée Sanders van By Renée in Zwijndrecht richt zich met merken als Na-kd, Loavies en Refined Department op een wat jongere doelgroep, die warmloopt voor de kleurtjes uit de voorjaarscollectie. “Ik heb nog wel wat uitverkoop hangen, maar klanten trekken echt naar de kleuren uit de nieuwe collectie. Zeker nu de zon schijnt. Behalve de giletjes springen er nog geen items uit. Je merkt dat mensen weer etentjes hebben, op vakantie gaan en bruiloften op de planning hebben. De verkoop via Instagram verplaatst zich nu een beetje naar de fysieke winkel, maar het loopt wel door. De presentatie in sets vinden klanten erg fijn. Als we een setje posten, kopen mensen vaak de hele set.” Ze ziet bij verschillende merken prijsstijgingen voorbij komen als gevolg van de wereldwijd stijgende grondstofprijzen, maar ziet dat nog niet als probleem. “Het gaat vaak om enkele procenten, dus ik denk niet dat klanten daar over vallen. Bij de inkoop keek ik altijd al naar de prijzen, omdat mijn doelgroep iets jonger is en nog niet zoveel te besteden heeft. Ik vind het lastig om in te schatten hoe mensen de komende tijd met hun uitgavenpatroon gaan reageren op de oorlog, de prijsstijgingen en een eventuele recessie. Gelukkig kan ik flexibel zijn omdat ik een klein deel op voororder inkoop en de rest het seizoen. Dan kun je bijsturen en inspelen op de vraag van de consument. Dat is in deze tijden wel heel prettig.”

Zin in kleur

Ook Jikke Bartelds, eigenaar van Jixx Fashion in Bunnik, ziet ook dat consumenten gaan voor kleur. “Mensen hebben zin in het voorjaar nu het zonnetje schijnt en willen na die donkere wintertijd weer wat fleurigs kopen. Ze vinden het heerlijk om weer naar een boetiek te gaan. Iedereen reageert heel leuk op al die kleuren. De oversized pakken en de bloesjes gaan heel hard. Ik merk dat mensen de skinny’s verruilen voor wijde pantalons en flared jeans en de truien voor bloesjes. De jurkjes en rokjes gaan nog wat minder hard, maar dat komt nog wel. Er wordt nu nog niet voor bruiloften gekocht, maar wel voor etentjes of werkborrels.” Van de mondiale situatie merkt ze in de winkel nog niet zoveel. “De prijsverhogingen van de merken zijn nog laag en vallen nog niet zo op. Ik vraag me wel af wat er gaat komen. Gaan mensen minder besteden? Mijn doelgroep bestaat voornamelijk uit tweeverdieners en die hebben er momenteel nog niet veel last van dat alles duurder is geworden. Bij de inkoop geef ik wel minder budget uit aan voororder zodat ik flexibeler ben in het seizoen. En ik koop niet de duurste items in, voor mijn doelgroep ligt de psychologische grens rond de 200 euro max. Ik kan de prijzen nog wel uitleggen aan klanten: het is netjes geproduceerd en de kwaliteit is er naar.”