Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Veel winkels failliet, aantal brandstores blijft groeien

Multibrandstores vallen bij bosjes, maar brandstores blijven fier overeind. Dat weet een onderzoeker van Locatus aan het Algemeen Dagblad te vertellen. Het aantal winkels dat maar één merk verkoopt is in de afgelopen tien jaar zelfs vervijfvoudigd.

Sinds 2004 is het totaal aantal winkels met tien procent gedaald, terwijl het aantal brandstores in de afgelopen tien jaar is vervijfvoudigd. Dat weet onderzoeksbureau Locatus aan het Algemeen Dagblad te vertellen. Adidas lag bijvoorbeeld tien jaar geleden alleen nog maar in multibrandstores, maar heeft nu elf eigen winkels en Tommy Hilfiger is in tien jaar tijd van nul naar 21 brandstores gegaan. Merken proberen op deze manier in het gat te springen dat failliete winkels hebben achtergelaten.

“Merken willen zelf kunnen bepalen hoe hun spullen worden gepromoot en verkocht”, vertelt onderzoeksdirecteur Gertjan Slob. Dit is ook te zien in de grote warenhuizen: “Die veranderen van winkel in een winkelcentrum, waar merken zelf hun eigen artikelen verkopen via een shop-in-shop.”

Weerstand

Merken die zelf kleding of schoenen gaan verkopen – online of offline – kunnen nog wel eens wat weerstand verwachten van de retailers die al jaren het merk verkopen. Kijk maar naar Van Bommel die begin dit jaar een webshop lanceerde. “De macht van merken groeit”, vertelt  Jeroen Bos, directeur van EcommerceResult, aan het AD. “Zo eist Samsung dat winkeliers meebetalen aan shop-in-shops waar de exclusieve tv’s mooi worden gepresenteerd. Zulke eisen hebben mede voor het faillissement van elektronicaketen Scheer & Foppen gezorgd. Er is alleen toekomst voor multibrandstores die met zulke eisen kunnen omgaan én iets toevoegen voor de consument.”

Voordelen merken

De consument verwacht steeds meer dat merken een webshop hebben en vanuit hier is het nog maar een kleine stap om een fysieke winkel te openen. Het openen van een brandstore is daarnaast ook belangrijk omdat hier de merkbeleving het best naar voren kan komen – veel meer dan in een multibrandstore. Ook komen labels op deze manier rechtstreeks in contact met de consument.

“Merken die al hun producten via resellers verkopen, zijn afhankelijk van marktonderzoek”, vertelt Bos. “Via eigen winkels zien ze meteen hoe klanten op hun collectie reageren, welke artikelen retour komen. Daar kunnen ze hun producten en dienstverlening op aanpassen.”