TOP

Veel kleur op Showroom

Het aanbod was gekleurd, biologisch en nieuw. Tropische temperaturen weerhielden bezoekers echter de eerste dag naar Showroom te komen.

Het kleurbeeld voor zowel mannen- als vrouwenmode bestaat uit grijzige stoeptegeltinten die worden gecombineerd met fellere kleuren zoals koraal rood (Poools, Signal), primair geel (Claire dk), azuur, kobalt en grasgroen. Ook zijn er veel degradé-effecten te zien.  Naast fijne gebreide vestjes en tuniekjes (Blaf) zijn er transparante breisels (Poools). Tegenhangers van dit vrij ingetogen beeld is het accessoiremerk Unawata van ontwerpster Madeleine Weijerman. Samen met de vrouwenmerken Ducal Design, Phoenix Fashion en de leren tassen en sieraden van Pioneers vormen deze een authentiek ‘nomadisch’ beeld. De agente Danielle Kieft vertegenwoordigt sinds januari ook het Deense Kön & Mön.

Deze editie was ook enigszins groen. Zo presenteerde nieuwkomer Mud Jeans een collectie van bamboe en organisch katoen. Machu Picchu lanceert een lijn van biologisch katoen met kokosknopen, waarvan de kledingitems een verfbad van thee en meloensappen krijgen. 

De luide muziek is optimistisch, toch blijft het de hele zondag rustig. Een gemiste kans op deze eerste dag, want Showroom is zeker een bezoekje waard. De nieuwe Parkhal is weliswaar warmer dan de vorige locatie, de ruimte is overzichtelijk en de stands zijn sfeervoller dan de vorige keer. 

Zoals de organisatie aankondigde was het aandeel mannenmode iets toegenomen. Collumn presenteerde er de eerste collectie onder de hoede van de nieuwe eigenaar Smits & Smits. Opvallend is het aantal merken dat opnieuw in de markt worden gezet. Daaronder bevinden zich Redgreen en Trek & Travel. Bij de vrouwenmodemerken werden in de ochtend goede zaken gedaan. Ed Meijer, agent van ondermeer het Deense merk Pas met grote maten en het Duitse jassenmerk Mox, noteerde zes nieuwe afspraken.

Nieuw op Showroom was dit keer ook de bodyfashionaanbieder Dacapo dessous. Directeur Theo de Groot benaderde de beurs namens een groep bodyfashionaanbieders. Hij merkt dat bezoekers echt moeten wennen aan bodyfashion op deze beurs. Volgende editie hoopt De Groot op meer vakgenoten.