TOP

Tweederde consumenten koopt nieuwe kleding voor vakantie

Maar liefst tweederde van de Nederlanders koopt nieuwe kleding speciaal voor de vakantie. Dat blijkt uit onderzoek van Batavia Stad Fashion Outlet onder ruim duizend mensen. Vooral vrouwen shoppen er op los in vergelijking met mannen (respectievelijk 75% en 59%).

Vakantiegangers die in een hotel of appartement verblijven, steken zich volgens het onderzoek van Batavia Stad Fashion Outlet het vaakst in het nieuw (71% en 74%). Kampeerders kopen het minst nieuwe kleding voor hun vakantie (64%).

Afdingen
Ook tijdens de vakantie wordt er gewinkeld, waarbij afdingen voor veel Nederlanders aan de orde van de dag is. Een ruime meerderheid (70%) dingt af wanneer ze daar de kans voor krijgt. Mannen dingen nog nét iets meer af dan vrouwen, maar het verschil is minimaal (respectievelijk 74% en 68%). Hoogopgeleiden dingen minder snel af en vinden zichzelf hier minder goed in dan lager opgeleiden.

Namaak

Nederlanders laten zich niet verleiden tot het kopen van nepdesign. Een meerderheid (64%) geeft aan nog nooit namaakspullen gekocht te hebben. Reden hiervoor is de doorgaans slechte kwaliteit van het materiaal. Van de mensen die weleens iets van een nepmerk hebben gekocht heeft 22% achteraf spijt, omdat de kwaliteit tegenviel.

Slecht modebewustzijn

Verder blijkt uit het onderzoek dat Nederlanders hun landgenoten op vakantie een magere 5,8 geven als het aankomt op hun modebewustzijn. Witte sokken in sandalen zijn, voor zowel mannen als vrouwen, een absolute ‘no go’ (62%). De strakke zwembroek, mannen zonder bovenkleding (buiten het strand/zwembad) en het naveltruitje worden tevens genoemd als items die echt niet kunnen. Opvallend is verder dat bij de mannen vooral de momenteel populaire harembroek bij vrouwen geen favoriet is.