TOP

Nieuwe Nederlandse labels bij Mode City

Nederland was dit jaar goed vertegenwoordigd tijdens Mode City, met vijf zeer uiteenlopende nieuwe, Nederlandse deelnemers. Textilia sprak met ze over hun primeur.

Van 7 tot en met 9 juli was Parijs weer in de ban van lingerie en badmode tijdens alweer de tweede juli-editie van Mode City. De organisatie was tevreden met 15.324 inkopers in plaats van de 15.209 die vorig jaar de beurs bezochten.

Zoals te verwachten kwamen de meeste bezoekers uit Frankrijk, zo’n 73 procent kwam uit de rest van de wereld met Rusland en Japan als opvallende stijgers. Nederland stond niet in de top-10 van meest aanwezige nationaliteiten, maar was wel goed vertegenwoordigd aan de kant van de exposanten. Vijf bodyfashionmerken van eigen bodem deden Mode City voor de eerste keer aan.

Klantenbinders
Nog maar een paar maanden jong of lingerielabel Besired besloot al act de présence te geven tijdens Mode City. Miriam Oomen is verantwoordelijke voor de sales: “Zaterdag was een drukke dag, er was veel belangstelling voor onze ‘thong to go’, een verpakte string die heel gemakkelijk in de handtas mee kan. Ook was er interesse in onze zogenaamde family’s. Dat zijn prints die elk een lijn van diverse items bevatten, zoals beha’s, kimono’s, slipdresses en strings. Hiermee kunnen retailers hun klanten met een bepaalde print trekken en het hele jaar door nieuwe items per family aanbieden. Want we updaten de family’s regelmatig en spelen in op de wensen van de klant.” Besired bood retailers bij de eerste collectiepresentatie nagellakjes aan als cadeautje voor hun klanten. Accessoires en bijproducten waren sowieso opvallend aanwezig tijden de beurs. Oomen: “Accessoires zie je werkelijk overal, maar qua lingerie hangt er weinig wat in het oog springt. Volgens mij is dat wel belangrijk: innoveren, een sterke sfeer neerzetten. Dat proberen we met Besired te doen: bezig blijven en een beleving creëren.”

Internationaal enthousiasme
Supertrash’s jongste zusje – lingerielabel Madame Supertrash – debuteerde deze editie met een strakke, uitnodigende stand. Volgens sales manager Martijn Vonk was er veel interesse in de lingerie en swimwear. “Vooral internationaal,” aldus Vonk. “We hebben onder andere Italianen, Portugezen, Libanezen, Amerikanen en Engelsen op bezoek gehad. Ze zijn weg van onze kleurstellingen en de materialen.” Ondanks dat het van oorsprong Amerikaanse Supertrash al langer bestaat bleek het merk voor veel bezoekers nieuw. “Ze horen via via dat onze fitting goed is, en daarom komen ze even langs. Supertrash heeft een hoop fans, maar lingerie is een product dat de klant eerst moet ervaren. Daarom focussen we nu heel erg op onze exposure. En ik moet zeggen dat het erg goed gaat, want de reacties zijn enthousiast.”

Kat uit de boom
Kinderbodyfashionmerk Hanssop bestaat al 15 jaar, maar stond voor het eerst op Mode City’s beursvloer. Het hoge segmentmerk richt zich in eerste instantie op markten zoals die van Japan en Rusland. “Daar geven mensen meer uit aan kinderondermode,” vertelt directeur Ingrid Domsdorf. “Nederlandse besteden simpelweg minder geld aan dit soort items.” Erg te spreken was ze niet over Mode City. “Tja, de bezoekersaantallen vallen tegen en ik ben niet blij met deze plek. Het luxe feest dat zaterdag werd gegeven vind ik niet in verhouding staan met de beurs zelf, en dat is jammer. Voor ons wordt deze editie waarschijnlijk de eerste en laatste keer.

Voor Leon van Gennip van Lentiggini was de beurs daarentegen wel waardevol. “We staan voor de eerste keer en ik ben niet ontevreden. Er is veel interesse in ons lage prijsniveau, dat komt door de crisis. Het verschil met Nederlandse beurzen is dat ze in Nederland gelijk gaan zitten en schrijven. Hier kijken ze de kat meer uit de boom. Het is wel luxer dan de gemiddelde bodyfashionbeurs en ik weet bijna zeker dat we er volgende keer weer staan. Al was het maar om de internationale contacten. Bovendien hebben we nu drie agenten in Frankrijk, dan is het goed om je spullen te laten zien.”

Special effects
Het zomerse badmodemerk Ramatuelle presenteerde onder andere shorts met special effects: door de coating op worden de zwemshorts niet nat maar ontstaat er wel een zichtbare print. De op het eerste gezicht basic items zijn verkrijgbaar in diverse kleuren. Kick Frohwein van Ramatuelle: “Nederland heeft maar een kort zomerseizoen, dus we richten ons hier echt op warmere oorden. Met de kleurstellingen proberen we de sfeer van St. Tropez uit te stralen, van de bekende stranden die daar liggen is onze naam afgeleid. Mode City bevalt op zich wel, maar het is niet echt druk. Gelukkig hebben zich wel al veel internationale agenten gemeld.”

De volgende lingeriebeurs- van 19 tot en met 21 januari 2013 – wordt een jubileum: de beurs viert haar vijftigste verjaardag. Naamsverandering staat ook in de agenda: vanaf volgend jaar heten zowel Salon International de la Lingerie als Mode City ‘Salon International de la Lingerie’. De ondertitel ‘Mode City’ wordt nog even gebruikt ter herkenning, maar moet op termijn helemaal verdwijnen.