TOP

Tweedehands kleding bij Zeeman, omzet Takko 17 procent gedaald en nieuwe shopfunctie op Instagram

Zeeman start met de verkoop én inzameling van tweedehands kleding in zijn winkels. Voor 2021 verwacht het ING Economisch Bureau een lichte omzetgroei van 1,5 procent voor de detailhandel. En de omzet van Takko daalde in het afgelopen boekjaar met 17 procent. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 1 juni 2021.

Zeeman start met tweedehands kleding

Textielsuper Zeeman start met de inzameling en verkoop van tweedehands kleding onder de noemer ‘Resale’. Na een succesvolle start bij een eerste filiaal in Amsterdam-Osdorp, volgen vanaf vandaag nog vijf Zeeman winkels in Nijmegen, Nieuwegein, Alphen aan den Rijn, Den Haag en Maastricht. Het doel is om het aantal filialen met tweedehands kleding daarna door heel Nederland verder uit te breiden. Met Resale zamelt Zeeman tweedehands baby-, kinder- en vrouwenkleding van allerlei merken in. De ingezamelde items wordt gedoneerd aan Het Goed, een sociale onderneming met 28 kringloopwarenhuizen en 5 textielsorteercentra in Nederland. Zij controleren en sorteren de kleding in hun textielsorteercentra. Alle stukken die voldoen aan de kwaliteitseisen worden vervolgens in de winkels van Zeeman verkocht. Kleding die niet voldoet aan de criteria wordt zoveel mogelijk gerecycled. Bovendien gaat Zeeman samen met een coalitie van partners een circulair artikel ontwikkelen van 100% post-consumer textielafval.

Voorspelling ING: retailomzet stijgt in 2021 met 1,5%

Na een extreme toename van de retailomzet van 6% in 2020, wordt voor 2021 een lichte groei van 1,5% verwacht. Dat blijkt uit het vooruitzicht voor de detailhandel van het ING Economisch Bureau. De groei is uitsluitend te danken aan de aanhoudend hoge groei in het online segment (+25% in 2021), want in de fysieke retail stagneert de omzet. Pin-data van ING laten zien dat de consumentenbestedingen vooral zijn opgeleefd na de heropening van de winkels (en terrassen) op 28 april. De eerdere stappen van ‘click & collect’ en winkelen of afspraak hadden een geringere impact. De volgende boost kan volgen zodra er geen enkele beperking meer is om te winkelen. De boost die de coronacrisis en de lockdowns aan de online verkopen hebben gegeven zet zich voort in 2021. Tot in mei groeiden de online aankopen volgens analyse van de ING en iDeal data met 70 tot 80% ten opzichte van 2020, na een groei van meer dan 100% in het eerste kwartaal. Uitgaande van een forse terugval van de groei in het derde en zelfs een achteruitgang in het vierde kwartaal resulteert een jaargroei van de online aankopen van zo’n 25%. In 2022 zullen de groeicijfers weliswaar afzwakken, maar dan is een flink deel van de omzet definitief terechtgekomen bij het online kanaal. Van de totale online omzet vindt ongeveer 60% plaats via pure webshops en 40% via het multichannel kanaal. Doordat de balans bij fysieke retailers meer naar online verschuift is de groei in het multichannel kanaal in 2021 (+35%) ook hoger dan bij de pure webshops (+15%). De internetverkopen konden het omzetverlies in de stenen winkel veelal niet goedmaken.

Jaaromzet Takko Fashion daalt met 17 procent

In boekjaar 2020-2021, dat 31 januari 2021 eindigde, daalde de omzet van kledingdiscounter Takko Fashion met 17 procent naar 942 miljoen euro. Dat meldt Fashion United. De online omzet van de retailer steeg met veertig procent, maar dit kon de verliezen in de fysieke winkels niet dekken. Uiteraard heeft de winkelsluiting tijdens de lockdowns hier alles mee te maken. Het bedrijf kon geen aanspraak maken op staatssteun omdat de jaaromzet daarvoor te hoog lag, maar het bereikte overeenstemming met banken, investeerders en eigenaren over een overbruggingskrediet van 54 miljoen euro. Inmiddels zijn bijna alle vestigingen van de keten weer open. Takko Fashion heeft meer dan 1.900 winkels in zeventien landen, waarvan circa honderd in Nederland en twintig in België.

Instagram voegt nieuwe shopfunctie toe

Instagram heeft een nieuwe shopfunctie geïntroduceerd, waarmee verkopers op Instagram hun producten voorafgaand aan de lancering onder de aandacht kunnen brengen. Dat schrijft Retailtrends. Drops is volgens het social media-platform met name geschikt voor producten waarvan slechts een beperkte oplage beschikbaar is. De shopfunctie helpt dan mee bij het creëren van een buzz rondom het product. Instagram-gebruikers kunnen zich via Drops aanmelden om reminders te ontvangen indien een product beschikbaar is en daarna bij de check-out het item aanschaffen. De service krijgt een eigen plek in het shoptabblad. Drops is vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Wanneer de functie in Nederland beschikbaar komt is nog niet bekend.

Zalando maakt finalisten Sustainability Award bekend

Zalando en Copenhagen Fashion Week hebben de drie finalisten van de tweede editie van de Sustainability Award bekend gemaakt. Dat zijn het Britse vrouwenmodemerk Mother of Pearl, het Deense streetwearmerk Nikolaj Storm Copenhagen en het eveneens Britse vrouwenmodemerk Teatum Jones. Met de award worden modemerken aangemoedigd om duurzamer te gaan werken. De drie finalisten ontvangen 10.000 euro om een collectie te ontwikkelen die ze mogen showen tijdens de komende Copenhagen Fashion Week. Daarna wordt op 13 augustus de winnaar bekendgemaakt. De prijs bestaat uit 20.000 euro en een samenwerking met Zalando voor de ontwikkeling van een exclusieve capsulecollectie die via Zalando verkocht wordt. De eerste Zalando Sustainability Award werd in februari 2021 gewonnen door het Zweedse vrouwenmodelabel House of Dagmar.

Hoofdbeeld: Zeeman