TOP

Tom Tailor stopt met contemporary men- en pololijn

De Tom Tailor Group gaat in 2016 in een afgeslankte vorm verder. De lijnen Contemporary Men en Polo Team stoppen, terwijl de onderneming meer focust op de hoofd- en denimcollectie en vrouwenlabel Bonita.

In de eerste negen maanden van 2015 kon de Duitse Tom Tailor Group een omzetplus van 1,5 procent noteren. De verkoop komt hiermee uit op 689,6 miljoen euro, in 2014 was dit nog 679,1 miljoen euro. De resultaten stemmen ceo Dieter Holzer optimistisch: “Kijkend naar de moeilijke, uitdagende markt zijn we tevreden over de verkoopontwikkeling. Onze merken hebben wederom hun sterkte laten zien.”

Stopzetten

Ondanks de moedgevende resultaten moet het bedrijf winstgevender worden. Holzer neemt de organisatie de komende jaren daarom flink onder handen. De manager heeft het efficiencyplan ‘Core’ in het leven geroepen om miljoenen euro’s te besparen. Een van de belangrijkste beslissingen is het stopzetten van de lijnen Tom Tailor Polo Team en Tom Tailor Contemporary Men, in de zomer van 2016. Tom Tailor wil zich vanaf volgend voorjaar volledig richten op de beter presterende hoofdcollectie, Tom Tailor, Tom Tailor Denim en vrouwenlabel Bonita.

Retailexpansie

Een ander onderdeel van de sanering is het sluiten van de minst rendabele winkels. De retailexpansie gaat door, maar bedachtzamer. Ter vergelijking: voor 2016 staan 30 winkelopeningen op de agenda, voor 2015 waren dat er nog 115. Verder worden kosten bespaard door onder meer ontslagen en operatieve efficiency. Het streven is om vanaf 2018 minstens tien miljoen euro per jaar te besparen.