TOP

Thom Broekman over verhuizing: ‘Blij dat het er niet uitziet als een tijdelijke winkel’

De Utrechtse mannenmodezaak Thom Broekman wordt het komende jaar ingrijpend verbouwd. Sinds begin februari is de winkel daarom tijdelijk op een andere locatie gevestigd. Mede-eigenaar Daan Broekman vertelt wat daarbij komt kijken: “Door de kwalitatieve uitstraling nemen we onze klanten serieus.”

Foto: Thom Broekman

Hoe bevalt de nieuwe locatie van Thom Broekman?

Mede-eigenaar Daan Broekman: “Tot nu toe best goed. We wisten niet wat we konden verwachten. We zitten nu 150 meter van onze eigenlijke winkel af en in dit gedeelte van de stad is er toch andere traffic. Normaal ligt de traffic langs Thom Broekman hoger, maar we zijn zeker niet ontevreden. Wat me opvalt is dat sommige voorbijgangers met weinig oriëntatie door de stad lopen. Ze hebben geen idee waar winkels zitten en zijn verbaasd dat De Rode Winkel nu niet meer tegenover ons zit. Blijkbaar is dat een ijkpunt.”

Hoe zijn jullie bij deze plek terechtgekomen? 

“Tijdens het lange wachten op de bouwvergunning keken we al om ons heen. Dit pand stond zo’n 2,5 jaar leeg, maar Massimo Dutti, de vorige huurder, heeft het in redelijk goede staat achtergelaten. De vloer en plafonds zaten er nog in, waardoor we niet al te veel aanpassingen hoefden te doen. Er zaten al wat kasten en hangstangen in en we hebben wat meubels meegenomen, waaronder een deel van de bar. Qua stijl past het perfect bij elkaar. 

Was een A1-locatie, zoals het eigenlijke pand, een voorwaarde?

“We hebben erover gedacht om Thom Broekman tijdelijk goedkoop buiten de stad te vestigen, maar we zijn onze hoge traffic gewend, dus dat was toch een no go. Een straal van honderd tot tweehonderd meter is het meest ideaal voor een efficiënte bedrijfsvoering, omdat onze logistieke afdeling boven De Rode Winkel zit. Wat ook meespeelt is dat je een locatie niet moet onderschatten. Er zijn nog steeds mensen die denken dat we nog in Utrecht Overvecht zitten. Vandaar dat we in de buurt willen blijven, zodat mensen niet teleurgesteld raken of denken dat je bent vertrokken.”

Ook al ligt dit pand in een hoofdstraat, de traffic is minder. Wat merk je hiervan?

“Tot nu toe gaat het redelijk goed. Op de Steenweg (waar Thom Broekman nu is gevestigd, red.) stonden lange tijd aardig wat panden leeg, dus je merkt dat de routing is veranderd omdat mensen dit gedeelte overslaan. Ik hoop op verandering nu weer meer panden worden ingevuld door Claudia Sträter en nog wat anderen. Kijkend naar de status van het pand, de locatie op zich en de afstand van De Rode Winkel is dit geen slechte keuze. We kennen de historie van dit gebied en ergens anders had je waarschijnlijk een casco winkel vanaf nul moeten neerzetten, met veel meer kosten. Dit was voor zeventig procent plug and play.” 

Thom Broekman is naar verwachting tot en met het derde kwartaal van 2024 hier gevestigd. Heb je hier rekening mee gehouden wat betreft bepaalde zaken?

“We zijn heel blij dat het er totaal niet uitziet als een tijdelijke winkel. Door de kwalitatieve uitstraling nemen we onze klanten serieus, maar ook onze medewerkers – het team is gelukkig heel enthousiast over de werkruimte – en de merken waarmee we werken. We zitten hier toch minimaal anderhalf, misschien wel twee jaar. 

Verder hebben we minder ingekocht voor dit seizoen, omdat de winkelvloer twintig, dertig procent kleiner is dan we gewend zijn. Dus daar moet je rekening mee houden in het aantal stijlen. Vooralsnog missen we de ruimte niet, maar wanneer het seizoen op stoom is gekomen komen we ongetwijfeld ruimte te kort. Tot nu toe gaat de verkoop goed, zelfs beter dan verwacht.”

Hoe heb je je klanten geïnformeerd?

“Het afgelopen halfjaar hebben we ze zo goed mogelijk proberen te informeren via flyers, de Utrechtse pers, e-mailmarketing, onze sociale kanalen en in de winkel. Over een week komt er een grote sticker bij de oude winkel met het bericht dat we tijdelijk verhuisd zijn, een stukje geschiedenis en informatie over de nieuwe opzet.”

Weten zij de weg naar de nieuwe winkel te vinden? 

“Jazeker. Ons klantenbestand registreert aankopen, dus zo zien we wie de winkel weet te vinden. En kan je gewoon vergelijken met voorgaande periodes.”

Zit de tijdelijke verhuizing andere investeringen en ontwikkelingen niet in de weg?

“We blijven zeker investeren en doorontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van customer journey, klanttevredenheid en duurzaamheid.”

Welke kansen en uitdagingen biedt een (tijdelijke) verhuizing van een winkel?

“Dat je je winkel helemaal vanaf nul opnieuw kan opbouwen. Hoe vaak krijg je die kans? Het kan een uitdaging zijn om je oude succesvolle concept weer goed en herkenbaar neer te zetten plus de nieuwe toevoegingen. Ik kan me voorstellen dat je daarmee weleens de plank kan misslaan.” 

Wat houdt jullie momenteel verder bezig?

“Kostuums zijn nog steeds succesvol, er wordt volop getrouwd. We verkopen veel gelegenheidspakken, maar zakelijk keert ook terug. Hierbij zien we wel de trend dat mannen minder pakken kopen, maar wel meer voor kwaliteit en een hoger prijsniveau kiezen. Profuomo is een trekker voor onze winkel. Het biedt comfort en een mooie, luxe uitstraling voor de jonge professional tegen betaalbare prijzen. Ook Jacob Cohën is populair bij onze klanten. De afgelopen jaren hebben we afgedwongen dat we een aantal merken verkopen die niet overal in Utrecht te vinden zijn en we zien dat dit als een magneet werkt.”