TOP

Technologie heeft de toekomst in modewinkels *

Modewinkels experimenteren steeds vaker met nieuwe verkooptechnologieën. Zowel in de fysieke winkels als de online shops. Welke technologieën zijn er en wat hebben klanten daar aan?

Steeds meer modewinkels experimenteren met verkooptechnologie. Of het nu gaat om tablets of virtuele paskamers: doel is om de online en offline activiteiten samen te brengen.

“Meer klanten en meer omzet” is wat het zal opleveren, zegt René Spaanderman van Kega. Dit bedrijf biedt ‘geïntegreerde oplossingen in samenspel van marketing en IT’ en heeft onder andere Hunkemöller, Shoeby, Score en Chasin’ als klant.

Tablet als tool

Als voorbeeld geeft Spaanderman het project voor Chasin’. “Zij wilden graag in de Negen Straatjes in Amsterdam een winkel openen maar winkelhuren zijn daar hoog en de ruimte is beperkt. We hebben daarom een grote wand opgehangen waarop een brand-film wordt vertoond en waarop de hele collectie bekeken kan worden.”

Op die manier kan met weinig winkeloppervlak toch een hele collectie gepresenteerd worden, zegt hij. “Is een product niet verkrijgbaar in de winkel, dan kun je samen met de klant via de tablet bestellen. Zo breng je de online en offline winkel samen.” Klanten kunnen via het wifi-netwerk van de winkel ook de collectie op hun smartphone bekijken.

Inzicht klanten

Het werken met tablets (sleutel tot succes is volgens Spaanderman wel de inzet van het winkelpersoneel) biedt meer voordelen dan nabestellen en het laten zien van de collectie, namelijk inzicht in de klant.

Heeft een klant bijvoorbeeld online geshopt en items in zijn whish-list gezet dan kan hij er in de winkel op geattendeerd worden dat een broek bijvoorbeeld op voorraad is. Een tevreden klant die vaker terugkomt is tenslotte waar het om draait. “Techniek kan de costumer journey op maat maken en retailers kunnen zo beter communiceren met hun klanten.

Op een rijtje:

Textilia schreef eerder al over slimme paspoppen die communiceren met klanten en het succes van de PowaTag, een app die consumenten in staat stelt te winkelen waar en wanneer ze maar willen, dus of ze nu een tijdschrift lezen of voor een etalage staan. Maar er is meer:

1. Interactieve videowanden

Zo werkt Nike met interactieve videowanden vol sneakers. Op een groot touchscreen kun je je eigen schoen samenstellen. De sneakers worden soms een dag later al bezorgd.

2. Bewegende etalages

Verleid klanten en laat ze zich verbazen met interactieve etalages. Laat beeld zien, bewegende kunst, of collectiestukken die je door het scherm aan te raken kan bestellen.

3. Virtuele pashokjes

Bijenkorf had de primeur in Nederland met het virtuele pashokje. Het idee: nooit meer uit de kleren voor een outfit en eindeloos proberen. Textilia probeerde het afgelopen voorjaar uit. De virtuele paskamer is gebaseerd op Kinect-technologie. Klanten zien zichzelf op een groot scherm dat met bewegingen in de lucht wordt bediend. Zowel kleren als accessoires konden worden gepast.

4. Fittingtools 

De zoektocht naar perfect zittende broeken, colberts of overhemden wordt wel heel gemakkelijk gemaakt met bodyscan-apparaten. Neem de Bodymetrics Pod, die onder andere in het Britse warenhuis Selfridges staat en al een aantal jaar bij vestigingen van Bloomingdales in de Verenigde Staten. Klanten moeten in een soort capsule staan en met een druk op de knop worden hun maten gemeten. Op een tablet verschijnt vervolgens welke jeans geschikt is voor jouw lichaam en de kans op miskopen bij online shoppen wordt zo ook verkleind.

Een ander voorbeeld van een fittingtool heeft lingeriemerk Hunkemöller. In drie stappen kunnen klanten op zoek naar hun perfecte bh. Anders dan gebruikelijk moeten klanten niet alleen hun borstomvang en cupmaat meten maar ook het type borsten aangeven en de ruimte tussen beide borsten.

Merken als Hugo Boss en Superdry werken samen met Fits.me Volgens oprichter en CEO van Fits.me Heikki Haldre wordt een belangrijk obstakel bij online shoppen, het niet kunnen passen van kleding, met de tool ondervangen. Klanten krijgen op deze manier meer vertrouwen in het online winkelen. Haldre stelt dat klanten tot 62 procent vaker overgaan tot een aankoop, in vergelijking met klanten die alleen een tabel tot hun beschikking hebben.

5. Fashion Finder

Zalando is oktober 2014 begonnen met het testen van de Fashion Finder in Nederland. Met deze nieuwe functie kunnen klanten een foto nemen van een kledingstuk of patroon en in het Zalando assortiment naar vergelijkbare producten zoeken.

6. Virtuele Catwalk

Tot slot de virtuele catwalk. Wie wil weten hoe een kleding stuk valt, met name als je beweegt, kan bij de Britse retailer Asos de virtuele catwalk aanzetten. Het zou de aankoop van consumenten verhogen omdat ze zo een beter beeld krijgen van de pas- en draagvorm.