TOP

Tassenmerk Laauw: ‘Samenwerking is onze kracht’

Laauw is een jong tassenmerk dat is opgericht door drie Waalwijkse jeugdvrienden Dorus Leenaarts, Rob van Ravenstein en Joep Janssen. Onlangs hoorde het merk dat hun brandmovie is genomineerd voor een modefilmfestival in Berlijn. “Dat is natuurlijk een hele eer.”

Met Laauw brengen de Waalwijkse jeugdvrienden sinds september 2016, geïnspireerd door hun grootvaders, leren tassen op de markt. Textilia spreekt Joep Klerx, die zich later aansloot bij het bedrijf en nu mede-eigenaar is.

Gefeliciteerd met de nominatie voor het Berlin Fashion Film Festival. Hoe is dat tot stand gekomen?

Safi Graauw, de maker van onze brandmovie, had de film geüpload en daarop zijn we benaderd door de jury van het Berlin Fashion Film Festival met de vraag of we de film willen inzenden. We voelden ons natuurlijk enorm vereerd dus dat hebben we gedaan. We waren sowieso al erg blij met de film die Safi Graauw heeft gemaakt – hij heeft precies kunnen vertalen wat wij als merk willen uitstralen – maar nu is het alleen maar een nog grotere bevestiging dat we de goede keuze hebben gemaakt door met hem samen te werken. In juni krijgen we te horen of we in de prijzen vallen en of we uitgenodigd worden om naar Berlijn te komen.”

Hoe gaat het verder met Laauw?

“Goed. We zijn ongeveer anderhalf jaar geleden gestart en zijn nu al zo ver dat we allerlei leuke samenwerkingen hebben staan. Zo werken we samen met Linda magazine en hebben we onlangs een collectie met Lauren Bullen (@Gypsea_lust) een influencer met 2 miljoen volgers op Instagram, gelanceerd. Dat is echt onze kracht, dat we openstaan voor samenwerkingen. Dat doen we vanuit het idee ‘delen is vermenigvuldigen’. Als je met meerdere mensen een collectie ontwerpt, ontstaan er weer nieuwe dingen. Zo hebben we voor de collectie met Gypsea_lust behalve een cameratas ook een paspoortcover uitgebracht. Dat zouden voor onze reguliere Urban-collectie niet zo snel doen, maar het leuke aan zo’n samenwerking is dat dat juist weer heel goed kan –  dat je van de geijkte banen afwijkt.”

Laauw-3

In wat voor soort winkels willen liggen?

“We liggen momenteel al bij zo’n 30 mooie lifestyleshops in Nederland en België en kijken inderdaad naar andere interessante en bijzondere winkels die bij ons passen. We zijn nu vooral bezig met het uitbreiden naar Duitsland. Zo hebben we onlangs op onze website een artikel geschreven over de leukste lifestyleshops in Duitsland. Op die manier willen we die winkels aangeven dat we openstaan voor een samenwerking. Zonder dat de winkels er zelf iets voor hoeven te doen, ontstaat er toch al kruisbestuiving via social media. We zien vaak dan ook dat zo’n campagne meteen effect heeft, en dan stijgt de verkoop uit dat land. Zowel in onze eigen webshop, als bij de winkels die we hebben aangeschreven in dat land. Wij als opkomend merk kunnen niet zonder de fysieke winkels, maar andersom kunnen de fysieke winkels niet zonder de online bereikbaarheid van merken als wij. Zo willen we online en offline ook naar elkaar toe trekken.”

Waar hopen jullie over vijf jaar te staan?

“We willen echt een internationaal merk worden. Dus hopen we over een aantal jaar in een groot deel van Europa een bekende naam te zijn. WE zijn van plan om stap voor stap, land voor land, te gaan uitbreiden. Voor nu richten we ons dus op Duitsland en Belgie, omdat dat onze buurlanden zijn en het meest logische vervolg is. Verder zijn we in gesprek met een andere grote Nederlandse influencer, waar we nu nog niet teveel over kunnen vertellen. Maar het wordt hoe dan ook leuk.”

Bekijk de genomineerde brandmovie van Laauw hieronder: