TOP

SuitSupply op het matje bij Reclame Code Commissie

Op de burelen van SuitSupply wordt ongetwijfeld een mooi kistje champagne aangebroken om het succes van campagne voor de nieuwe collectie te vieren. De pakkenmakers mochten zich afgelopen dinsdag namelijk melden bij de Reclame Code Commissie. En ook in het buitenland stuit de campagne op verzet.

Eerder waren het al feministen en Facebook die wat te klagen hadden over de vermeende aanstootgevendheid van de campagne, nu zijn het de billboard-posters waarover een klacht is ingediend. Op de site van de instantie valt te lezen: “De Reclame Code Commissie heeft veel klachten ontvangen over de billboard posters van SuitSupply. De klachten komen in essentie erop neer dat de reclame in strijd zou zijn met de goede smaak en het fatsoen.” Goede smaak en fatsoen, het blijft lastig. Want volgens het spreekwoord valt over smaak niet te twisten. Maar de Reclame Code Commissie gaat het nu toch proberen.

Buitenland
Ondertussen wrijft Fokke de Jong van SuitSupply in zijn handen, de kiekjes van fotograaf Carli Hermès konden zelfs op buitenlandse belangstelling rekenen. De Amerikaanse nieuwssite Huffington Post besteedde er aandacht aan en vroeg haar lezers wat zij ervan vonden (meer dan 50% zei: sexy!). Verder zijn sommige bezoekers van het Engelse shoppingcenter Westfield ook ‘not amused’ over de campagne. De Britse krant The Guardian wijdde een artikel aan de campagne en op Twitter heeft SuitSupply ook niks te klagen over aandacht.

De VARA stelde maandag 15 november op de Radio1-site dat SuitSupply pakken verkoopt met seks en sprak daarover met reclamedeskundige Charles Borremans, zelf drager van schoenen van SuitSupply.

Verkoopt seks?

Als we kijken naar de statistieken van textilia.nl lijkt het er wel op. Ook het bericht afgelopen week dat Diesel in opspraak was geraakt wegens hun bibliothecaire advertenties was een aardige trekker. Maar of zo’n campagne ook meer omzet genereert is moeilijker te zeggen, zegt Charles Borremans op Radio1. Erotiek trekt wel aan, maar of je er meer door verkoopt is niet bekend. Toch zegt Borremans dat zo’n campagne wel kan werken door de zogenaamde ‘rumour around the brand’. Verder zegt Borremans dat het vooral de suggestie in de campagne is die aanstootgevend werkt, “want in de gemiddelde shampoo-reclame zit meer bloot”.

Het rumoer om de reclame van SuitSupply staat niet op zichzelf. Diesel mocht afgelopen week op belangstelling rekenen van fatsoensrakkers, en verder terug waren het de campagnes van Calvin Klein en American Apparel die de fatsoenstoets niet doorstonden. Het zal dus ook niet de laatste keer zijn dat er ophef is over een campagne.

Wat denk je, wordt de campagne verboden door de RCC? Of mogen de posters het straatbeeld blijven sieren?

Update: inmiddels heeft Carli Hermès foto’s op Facebook gezet, onder de titel ‘Deleted scenes’. Eens kijken hoe lang duurt het voordat Facebook ook die foto’s eraf wil hebben… Bekijk de foto’s bovenaan het artikel.