TOP

Suitsupply boekt verlies door harde groei

Suitsupply, het pakkenmerk opgericht door Fokke de Jong, groeit al jaren hard en verovert langzaamaan de wereld. Toch boekte het bedrijf in 2017 een fors verlies.

Mannenmodemerk Suitsupply heeft een nettoverlies van 11 miljoen euro geboekt in 2017. Dat blijkt uit het jaarverslag van het merk, zo meldt Het Financieele Dagblad.

De rode cijfers zijn volgens Suitsupply te wijten aan het feit dat het bedrijf in één jaar 27 winkels heeft geopend.

Al jaren groeit Suisupply enorm hard. De omzet bedroeg in 2017 €255 miljoen en steeg met 19% ten opzichte van het jaar ervoor. De belangrijkste markt voor het merk is momenteel de Verenigde Staten: 41% van de omzet kwam in 2017 uit dat land, terwijl ‘slechts’ 22% van de omzet uit Nederland afkomstig was. 

Ondanks de flinke groei boekte het pakkenbedrijf, dat in oktober 2017 het vrouwenmerk Suistudio begon, een daling van de ebitda-marge – die liep van 12,2% terug naar 7,8%. Volgens Suitsupply is dit vooral te wijten aan de personeelskosten en huisvestingskosten van de nieuw winkels, alsmede transport en investeringen in hoofdkantoren. 

In 2017 vertelde Fokke de Jong, die Suitsupply in 2000 oprichtte, nog dat hij koos voor een ‘beheerste groei’.