TOP

Sportzaken moeten keuzes maken

De detailhandel beleeft mindere tijden en ook sportzaken gaan naarstig op zoek naar de beste overlevingsstrategie. Voor een onderzoek uitgevoerd door van Van Es Marketing Services lieten 180 ondernemers van sportzaken zich over dit onderwerp het hemd van het lijf vragen.

Als gevolg van de kredietcrisis is bijna de helft van de sportzaken (46%) een andere koers gaan varen zo blijkt uit het onlangs verschenen marketingrapport ‘Sportzaken 2011’. De sportdetaillist moet duidelijke keuzes maken op het gebied van assortiment en doelgroep, waarbij vakkennis en service een belangrijke rol spelen. De meest voorkomende wijzigingen in de koers van sportdetaillisten zijn de volgende:
– Meer specialisatie doorvoeren.

– Assortiment inkrimpen en aanpassen

– Meer richten op functionele sport (functionaliteit gaat vóór mode).

– Minder voorraad aanhouden.

– Minder verschillende merken voeren; smaller maar wel dieper assortiment.

– Inkoopbeleid aanpassen; nadruk op handelsmarge en verkoopprijzen.

– Meer aandacht voor kostenbeheersing.

– Meer concentreren op service en betere communicatie richting de klant
– Versneld een webshop opzetten.

– Internetactiviteiten ontwikkelen/uitbreiden.

De specialist scoort
43 Procent van de sportzaken heeft, ondanks de crisis, in 2010 een omzetstijging gerealiseerd ten opzichte van het jaar 2009. 39 Procent van de ondernemers werd geconfronteerd met een omzetdaling. De spreiding in gerealiseerde omzetontwikkeling is bijzonder groot. Opvallend is dat van de geheel zelfstandig opererende sportzaken ruim de helft (52%) een omzetstijging heeft gerealiseerd in het jaar 2010. Uit een nadere analyse blijkt dat het met name de gespecialiseerde sportzaken zijn in één sport of doelgroep die in het jaar 2010 hebben geplust met de omzet. Deze zaken hebben zich duidelijk onderscheiden en kennen een sterke klantenbinding.

Online bijverkoop

Daarnaast verplaatst een groot deel van de verkoop zich naar internet. Zeker als een sportzaak een groot assortiment voert met generieke sportproducten die online door de consument eenvoudig te vergelijken zijn, zal de concurrentie van online aanbieders sterk toenemen. Momenteel heeft 97 procent van de sportzaken een website. Ruim de helft van de sportzaken verkoopt producten online via een eigen website of via de website van de franchisegever of het hoofdkantoor.

Stijgende omzet
Het omzetaandeel van online verkopen onder sportzaken bedraagt 12%. Dit omzetaandeel heeft betrekking op online verkopen van sportzaken; hierin is geen directe verkoop van bijvoorbeeld producent, importeur of groothandelaar meegenomen, maar wel webwinkels die als sportzaak onder de SBI-code 47643 staan geregistreerd bij de Kamers van Koophandel. Een op de vijf sportzaken die online producten verkopen behaalt meer omzet via online verkopen dan via de fysieke winkel. 23 Procent van de sportzaken die online producten verkopen realiseert minder dan 5% van de omzet via online verkopen. De beste overlevingskansen voor sportzaken zijn te vinden in specialisatie en/of online activiteiten.