TOP

SKK: ‘Vrouwen runnen kledingsector’

Van de circa 47 miljoen mensen die onze kleding maken is 85% vrouw, maar vrouwen zien dat niet terug in loon. Iets om bij stil te staan als je je klerenkast op zondag 8 maart, Internationale vrouwendag, opendoet, vindt Schone Kleren Kampagne.

“De vrouwen die ervoor zorgen dat wij elke dag in fijne kleren kunnen lopen verdienen daar nog steeds veel te weinig voor”, zegt Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne.

Eyskoot: “Als een naaister in Bangladesh 12 jaar werkt, heeft ze nog minder geld verdiend dan een verkoopster in een Nederlandse kledingwinkel in een maand. Ook gemeten naar de relatieve (lagere) levenskosten in Azië is dit onacceptabel. Een naaister in een Aziatische kledingfabriek werkt vaak 60 tot 90 uur per week. De tijd die zij overwerkt zou bij ons een fulltime baan kunnen zijn. Elke dag werken er meer vrouwen in een sweatshop, dan dat er mensen werken in Nederland.”

Marieke Eyskoot van de Schone Kleren Kampagne: “Het is niet zo dat het geld om goede lonen te betalen er niet is. Het moet alleen anders verdeeld worden. Tussen de 2,5 en 5% van de uiteindelijke verkoopprijs van een kledingstuk zijn arbeidskosten. Grote kledingbedrijven geven 25 keer zoveel uit aan adverteren dan aan lonen voor de arbeiders.”

De Schone Kleren Kampagne werkt sinds 1989 aan voorlichting over de omstandigheden in de kledingindustrie. Schone Kleren Kampagne (SKK) heeft betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie tot doel. De Schone Kleren Kampagne is onderdeel van de Clean Clothes Campaign, die actief is in 12 landen en een netwerk van 300 organisaties wereldwijd coördineert. Meer informatie is te vinden op www.schonekleren.nl.

Nederlandse modebranche

Ook in de Nederlandse kledingwinkels is 85% van de werknemers vrouw. Zelfs op ondernemersgebied maken vrouwen de dienst uit in de modebranche: bijna 66% is vrouw, tegenover 42% in de totale Nederlandse detailhandel, volgens SKK.