TOP

Scotch & Soda maakt doorstart, winnaars Shopping Awards bekend en Sophie Stone koopt webshop

Scotch & Soda krijgt een nieuwe Amerikaanse eigenaar. Verder: Tresanti opent een nieuwe brandstore, Studio Anneloes, Suitable en Wehkamp winnen een Shopping Award en ook Mud Jeans en Van Gogh Museum zijn prijswinnend. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 27 maart.

Foto: Scotch & Soda

Scotch & Soda maakt doorstart

Het failliete Scotch & Soda is gered en wordt overgenomen door de Amerikaanse onderneming Bluestar Alliance, moederbedrijf van onder meer sportswearmerk Hurley. Dit maakt curator Jasper Berkenbosch bekend via een ANP-bericht. De Nederlandse tak van Scotch & Soda ging vorige week failliet.

Scotch & Soda zal in geselecteerde markten, waaronder Nederland, actief blijven. Na afronding van de overname bepaalt Bluestar definitief in welke markten het merk actief blijft. Dan wordt ook duidelijk hoeveel banen er zullen verdwijnen en waar. Volgens curator Berkenbosch behoudt ‘een vrij grote groep werknemers’ hun baan. In Nederland telt Scotch & Soda circa dertig zaken en achthonderd medewerkers, wereldwijd gaat het om ongeveer 260 winkels en zo’n tweeduizend werknemers. Daarnaast wordt het merk wereldwijd in zo’n 7000 winkels verkocht.

Volgens de curator is Bluestar Alliance niet van plan om de creatieve koers van het bedrijf te veranderen. “Scotch & Soda is een chic, eigentijds lifestylemerk dat staat voor de vrije geest van Amsterdam en ook als zodanig wordt herkend door consumenten overal ter wereld, aldus Ralph Gindi operationeel directeur bij Bluestar Alliance. 

Van Studio Anneloes en Suitable tot Wehkamp: dit zijn de winnaars van Shopping Awards 2023

De Shopping Awards, de jaarlijkse prijzen voor de beste webwinkels, zijn weer uitgereikt. In de categorie Dames- en Herenmode staat Studio Anneloes op nummer één, gevolgd door de mannenmoderetailers Suitable (2) en Rico Moda (3). Zeeman is de winnaar in de categorie Baby- & Kindermode, de derde plaats is voor Noppies. Prijswinnaars in het ondermode- en lingeriesegment zijn Toffe Sokken (1), Golden Ass (2) en Annadiva (3). Wehkamp, Only for Men en Otto zijn respectievelijk de winnaars bij de (mode)warenhuizen. 

De publieksprijzen worden bepaald door publieksstemmen en beoordelingen van vakexperts. Daarnaast worden vakprijzen uitgereikt aan bedrijven die beoordeeld worden op vijf actuele e-commercethema’s: duurzaamheid, b2b, marketplaces, nieuwe technologieën en de beste starter. Zeeman wint op dit vlak de tweede prijs voor de Sustainability Award. Bekijk hier de volledige lijst van prijswinnaars. 

Sophie Stone neemt webshop Take It Slow over 

De duurzame retailer Sophie Stone is vanaf nu ook eigenaar van de eveneens duurzame webshop Take It Slow. De overname van de online shop ligt in lijn met de ambitie van Sophie Stone om de nummer één duurzame mode en lifestylewinkel in Nederland te worden. 

Vrijwel alle merken van Take It Slow zijn overgenomen, naast alle websitecontent, e-maildatabase en restantvoorraad. Met de overname kan Sophie Stone haar klanten online en offline een completer merkenaanbod bieden en verbetert ze haar online positionering, laat het bedrijf weten. Met name het aanbod schoenen, jassen en yogakleding wordt door de overname uitgebreid. Sophie Stone is in 2015 gestart als webshop. September 2022 opende de formule een winkel in de Utrechtse binnenstad. In de een groot interview met Textilia in januari van dit jaar vertellen eigenaren Anna Sophie Slingerland en Esther Steen al over de ambitie om duurzaamheid mainstream te maken. “Juist de combinatie van de winkel met de webshop zorgt ervoor dat we impact kunnen maken op grotere schaal.”  

Mud Jeans en Van Gogh Museum winnen duurzame prijs

Mud Jeans en het Van Gogh Museum hebben de SBI vakprijs in de categorie partnerships gewonnen. De prijs is een initiatief van SB Insight, het bedrijf achter de jaarlijkse Sustainable Brand Index. De prijs is bedoeld om duurzaamheidswerk aan te moedigen die het verschil zichtbaar maakt voor mens, maatschappij of milieu. 

In de zomer van 2022 presenteerden het Nederlandse denimlabel en het museum een eerste collectie van gerecyclede denim geïnspireerd op brieven, het handschrift en het werk van Vincent van Gogh. De collectie bestaat deels (30 procent) uit verantwoorde hennepstof en is geproduceerd door partners die zorgen voor een eerlijk en veilig productieproces. De jury van de SBI Vakprijzen spreekt van ‘een mooi uitgevoerde samenwerking waarbij twee doelgroepen aan elkaar worden verbonden: de culturele en de duurzame consument’. Dit voorjaar verschijnt een nieuwe Mud Jeans X Van Gogh Museum-collectie. 

Tresanti opent grotere brandstore

Mannenmodemerk Tresanti heeft zaterdag 25 maart officieel de deuren geopend van de nieuwe, ruimere brandstore aan de Veemarktstraat in Breda. Eerder was de winkel van het label gevestigd aan ’T Sas in Breda. Tresanti heeft de ambities om internationaal verder te groeien met zowel brandstores, franchisewinkels, shop-in-shops en wholesalepartners. Het casual chic merk bestaat sinds 2015 en heeft ruim tweehonderd verkooppunten in de Benelux, Engeland, Scandinavië en Zwitserland.