TOP

Samenwerking Daily Paper en Filling Pieces, nieuwe schoenenlicentiepartner State of Art en ING voorziet lichte volumekrimp

Daily Paper en Filling Pieces maken samen een flamboyante Afrikaanse dandycollectie, State of Art heeft Vanneste Lifestyle Group een nieuwe licentiepartner gevonden en wat heeft Leonardo DiCaprio met vegan schoenen? Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 2 november.

Foto’s: Daily Paper x Filling Pieces

Nieuwe samenwerking Daily Paper en Filling Pieces

Bijna tien jaar na de eerste collab tussen Daily Paper en Filling Pieces werkende twee bevriende Amsterdamse merken wederom samen. De nieuwe capsulecollectie is gebaseerd op vriendschap, broederschap en wederzijdse creativiteit en geïnspireerd door de legendarische dandy’s in Congo, ook wel de ‘sapeurs’ genoemd. Dit resulteert in achttien kleurrijke en expressieve kleding-, schoenen- en accessoirestukken waarbij sportieve stijlen met stijlvolle en flamboyante dandy-invloeden worden gemixt. Zo vallen de uitgesproken kleuren en pakken met logoprints op, naast de klassieke loafers en tassen die eveneens voorzien zijn van twee gouden logo’s. De collectie voor mannen en vrouwen is verkrijgbaar vanaf 4 november 12.00 uur via de online sites, flagshipstores in Amsterdam en geselecteerde retailers wereldwijd van Daily Paper en Filling Pieces. De prijzen variëren tussen 15 en 350 euro. 

State of Art schoenenlicentie naar Vanneste Lifestyle Group

Mannenmodemerk State of Art heeft in Vanneste Lifestyle Group (VLG)een licentiepartner voor de schoenenlijn gevonden. VLG is bekend van het vélo-couturelabel Cycleur de Luxe, dat kleding en schoenen voor fietsliefhebbers op de markt brengt. De partners laten weten een nieuwe collectie te ontwikkelen voor de man die zich ‘modern en authentiek kleedt en geeft om kwalitatieve en duurzame materialen. VLG brengt onder meer kennis van de schoenmodebranche en een netwerk aan internationale sourcingmogelijkheden met zich mee. De licentie van State of Art Footwear is ondergebracht onder de naam DSA BV, dat de ontwikkeling, distributie en verkoop van de schoenen voor haar rekening neemt. De eerste collectie met casual schoenen en klassiekers met een twist worden vanaf 23 januari 2023 gepresenteerd in de showrooms van VLG in Cast in Nieuwegein en Drongen. 

ING: in 2023 lichte volumekrimp en geringe omzetgroei voor detailhandel 

De detailhandel krijgt in 2023 te maken met een lichte volumekrimp (1 procent) en geringe omzetgroei door verder oplopende prijzen. Dit schrijft ING Research in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Vooruitzicht Sectoren’. Hoewel de detailhandel door de hoge inflatie wordt geconfronteerd met een consument die extra op zijn uitgaven let, geeft ING aan dat het toekomstbeeld voor deze branche minder ongunstig uitvalt dan eerder verwacht. Dit is te danken aan de forse koopkrachtreparaties. De totale volumeontwikkeling in 2022 is nihil, doordat webwinkels acht procent minder producten afzetten, nu – na de lockdowns – fysiek winkelen weer mogelijk is. Fysieke non-food zaken verkopen hierdoor juist ruim vijf procent meer. 

Beursorganisator Igedo Company verandert naam

De Duitse organisator van vakbeurzen als Fashn Rooms, Neonyt en Shoes Düsseldorf gaat verder als Igedo Exhibitions. De naamsverandering van de organisatie, die sinds 1999 de naam Igedo Company gebruikte, is een formele stap, maar geeft ook de toekomstige richting weer. Philip Kronen, managing partner bij Igedo Exhibitions laat weten dat de nieuwe naam beter past bij ‘een moderne en tijdloze organisator van vakbeurzen’. Igedo heeft deze zomer de licentie van het duurzame platform Neonyt aangekocht. Het event zal van 28 tot en met 30 januari 2023 gelijktijdig plaatsvinden met modebeurs Fashn Rooms in het Areal Böhler-complex in Düsseldorf.

Leonardo DiCaprio investeert in vegan sneakermerk

De Amerikaanse acteur en milieu-activist Leonardo DiCaprio is een van de nieuwe investeerders van het Britse vegan sneakerlabel Løci. Daarnaast zijn ook voormalige Adidas-topfunctionarissen betrokken bij het merk dat schoenen produceert van gerecycled oceaanplastic. DiCaprio leidde een inzamelingsactie voor Løci, dat medio 2021 is opgestart, en dit heeft ruim 4,5 miljoen euro opgeleverd. De kapitaalinjectie stelt het bedrijf in staat zich internationaler te profileren en meer bewustheid te creëren rondom duurzaamheid en alternatieven. “Ik ben er trots op om een investeerder van Løci te zijn. Een merk dat zich inzet om de maatschappelijke impact te minimaliseren en diervriendelijke ethische schoenmode maakt”, laat DiCaprio weten in een statement. In ruim een jaar tijd heeft de innovatieve start-up zich al flink weten te promoten. Løci is actief in 26 markten, wordt verkocht via toonaangevende retailers als Nordstrom, Bergdorf Goodman en Neiman Marcus.