TOP

Ronald Hazendonk stopt op zijn hoogtepunt: ‘2023 was écht een top jaar’

Al dertig jaar is Ronald Hazendonk de eigenaar van zijn gelijknamige herenmodezaak. Op zijn 18de begon hij met twee damesmodezaken, een franchise, maar dat bleek niets voor hem. Als zijn oom vraagt om zijn herenzaak in Culemborg over te nemen, twijfelt de dan 22-jarige Ronald geen seconde. ‘Ik wilde altijd al iets voor mezelf. Ik vond school niet zo leuk en verveelde me daar een beetje. Ondernemen zat me in het bloed.’

Beeld: Charise Rozenbeek

Wie binnenloopt bij Ronald Hazendonk fashion4men in Culemborg, komt in een oase van rust terecht. De ruime opzet van de 200 vierkante meter grote winkel, het fraaie meubilair en de zorgvuldig ingehangen kleding zorgen daarvoor. Tel daar eigenaren Ronald en zijn partner Petra – die je bij binnenkomst hartelijk verwelkomen en uitnodigen voor een kopje koffie of thee aan de tafel – bij op, en je begrijpt waarom de herenmodezaak al dertig jaar een begrip is in Culemborg en omstreken. Ronald: ‘In de afgelopen jaren mocht ik hele generaties families aankleden: zo neemt vader zijn inmiddels volwassen zoon mee. En soms komt opa ook nog mee. Dat vind ik toch wel het allerleukste aan mijn vak. Het adviseren en aankleden van mijn klanten.’ 

‘Het is een manier van leven,

een winkel runnen’

Van verkoop naar verbinding 

Het gros van de klanten die bij de Culemborgse ondernemer komen binnenlopen, wil inderdaad ook geadviseerd worden. De één heeft een feest, de ander een beurs of een lezing: allen zijn ze in elk geval op zoek naar een mooie, nieuwe outfit. Bij Ronald weten ze dat ze aan het juiste adres zijn. ‘Waardevolle, eerlijke adviezen zijn wat mij betreft key! Ik durf het aan om minder te verkopen en ik zorg er altijd voor dat mijn klant met een goed gevoel naar buiten gaat. Zodat hij ook weer terugkomt.’ Dat is volgens de eigenzinnige Hazendonk ook het verschil tussen de kleinere stad en de grotere stad. ‘In Utrecht of Den Bosch is het moeilijker om een band op te bouwen met je klant, er is een tekort aan specialisten. Waardoor je kortstondiger aandacht hebt voor mensen.’

Over specialisten gesproken, zestien jaar geleden kwam zijn partner – zowel zakelijk als privé – Petra het winkelfront versterken. Het duo deelt de liefde voor hun winkel, en de twee voelen en vullen elkaar op een natuurlijke wijze aan. ‘Petra houdt zich bezig met de etalages en de decoratie, ik ben van de cijfers en de inkoop. Doordeweeks staan we met z’n tweetjes op de vloer. We hebben een fijne flow samen.’ Toch heeft het tweetal besloten om in maart 2024 het winkelstokje over te dragen. Niet omdat het ze aan passie of betrokkenheid zou ontbreken, maar gewoon omdat ze graag meer tijd voor zichzelf willen. ‘Met een onderneming sta je altijd aan. Je bent 24/7 in de weer. Het is een manier van leven, een winkel runnen. Na dertig jaar is het tijd om het rustiger aan te doen. We stoppen op ons hoogtepunt, 2023 was een topjaar.’

‘Ik wil mij inzetten om mensen enthousiast
te maken voor de kleding-retail’

De toekomst 

Het liefst had Hazendonk gezien dat de zaak werd overgenomen door een (jonge) enthousiaste zelfstandige ondernemer, iemand uit het vak. Dat bleek helaas heel lastig. ‘Gelukkig zijn er filiaalbedrijven met hart voor het vak, die staan voor een persoonlijke benadering.’ Hij maakt zich zorgen om de jonge aanwas. Men opent niet meer zo snel een eigen kledingzaak. Waarom iedereen wil ondernemen in de horeca, snapt hij niet. ‘Zelfstandig kledingretailers zijn veelal boven de 50, daarom ben ik bang dat ze op den duur uit het straatbeeld verdwijnen. Ik wil mij in de toekomst, wellicht met behulp van een brancheorganisatie, inzetten om mensen enthousiast te maken voor de kledingretail. Dat ik beginnende winkeliers als het ware als coach begeleid in het opstarten en runnen van hun eigen winkel.’

In Textilia #02 vind je een uitgebreid interview met eigenaar Ronald Hazendonk.