TOP

Retailsector somber over toekomst, Michael Barnaart ontwerpt voor Madurodam-medewerkers en Zalando profiteert van coronacrisis

De retailsector ziet de toekomst somber in, blijkt uit de 'Impactanalyse retail postcorona'. Michael Barnaart heeft de kleding ontworpen voor de operators de nieuwste attractie in Madurodam. En Zalando doet goede zaken in tweede kwartaal dankzij corona. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 21 juli 2020.

Retailsector: kwart winkels verdwijnt

De impact van het coronavirus op de non-food retail de komende twee jaar is groot. Dit blijkt uit de rapportage ‘Retail postcorona – impactanalyse’ waarvoor consumenten, retailers, vastgoedeigenaren en gemeenten zijn ondervraagd. Verwacht wordt dat de traffic in de winkelstraten voorlopig lager blijft, vooral in de grote steden. Online winkelen daarentegen groeit en de helft daarvan is blijvend. De leegstand zal het komend jaar stijgen van ruim 7 naar 19 procent en 25 tot 30 procent van de non-food winkels zal sluiten. De huren komen onder druk te staan en er ontstaat meer ruimte voor omzethuur. De impactanalyse is uitgevoerd door Onderzoeks- en adviesbureau Q&A in opdracht van de Retailagenda, in samenwerking met Inretail en de Nederlandse Raad Winkelcentra. 

Michael Barnaart ontwerpt kleding Madurodam-medewerkers

Michael Barnaart heeft de kleding ontworpen voor de operators van Madurodams nieuwste attractie The Flying Dutchman, die deze maand opende. Michael Barnaart liet zich voor de collectie voor de crew inspireren door de eerste luchtvaartuniformen uit de jaren vijftig. Voor de mannen is er een pak met overhemd en das. Voor de vrouwen is er een pak, blouse en shawl en voor de warme dagen een kokerjurk. Ook zijn er regenjassen. De twee hoofdkleuren zijn donkerblauw en kobalt, met als accent een oranjegele tint, passend bij het logo van de attractie en van Madurodam. Madurodam had een duidelijke wens voor een échte Michael Barnaart-stewardessenjurk in de collectie voor The Flying Dutchman. Barnaart: “Mijn werk staat bekend om tricot jurken met klare lijnen, klassieke silhouetten en sterke grafische composities. Hiervoor heb ik een kokerjurk ontworpen met een heldere compositie en mijn kenmerkende contrasterende biezen aan de mouwen. Deze biezen heb ik ook op de overhemden en blouses terug laten komen. Ook een kleuraccent in de taille is één van mijn typische stijlkenmerken. De gebreide stropdas is een knipoog naar het tricot en de breisels in mijn eigen collectie.”

180 nieuwe partners voor Zalando

Maar liefst 180 nieuwe partners tekenden in tweede kwartaal van 2020 voor het Partner Programma van Zalando. De coronacrisis was daar een belangrijke factor in. Bovendien zag Zalando zijn partnerprogramma sterk groeien (meer dan 100 procent) doordat merken en retailers hun online activiteiten verhoogden en meer voorraad aan het Zalando-platform koppelden.Verder heeft Zalando het Connected Retail-initiatief uitgebreid naar Spanje, Zweden en Polen. Hiervoor kunnen lokale fysieke retailers hun voorraad toegankelijk maken via het Zalando-platform. Momenteel verkopen meer dan 1.800 winkels in vijf landen, waaronder Nederland, op deze manier via Zalando. Ook de Nederlandse retailer Nelson Schoenen is in zee gegaan met Zalando. Nelson is de eerste Nederlandse multibrand retailer in Zalando’s Partner Programma. In augustus wordt het H&M merk Arket toegevoegd. Zalando heeft de verwachtingen voor het hele jaar aangepast na de goede resultaten in het tweede kwartaal. De verwachting is dat de omzet met 15 tot 20% zal stijgen in heel 2020. Zalando verwacht verder een gecorrigeerde EBIT van 250 tot 300 miljoen euro en investeringen tussen 230 en 280 miljoen euro.

Marc Cain doneert €25.000 aan Rode Kruis

Door de verkoop van mondkapjes heeft Marc Cain een bedrag van € 25.000, – kunnen doneren aan het noodhulpfonds Corona van het Duitse Rode Kruis. Daarnaast heeft Marc Cain een ander goede doelenproject afgerond: schoolonderwijs voor kinderen in Malawi via donaties aan Plan International. Alle geplande projecten konden worden uitgevoerd inclusief de voltooiing van de bouwwerkzaamheden voor de nieuwe klaslokalen van de basisschool in Mkoma in Malawi. De acties voor Plan International Germany gaan door. Zo lanceert Marc Cain speciaal voor World Children’s Day in September 2020 een T-shirt voor moeder én kind met de voor Marc Cain typerende luipaardprint. Het is voor het eerst dat het vrouwenmodemerk een kledingstuk voor kinderen maakt. De Mini Me Charity Edition en het Mummy T-shirt zijn afzonderlijk verkrijgbaar vanaf 17 september.

Amazon stelt koopjesfestijn Prime Day uit

Amazon heeft zijn koopjesfeest Prime Day definitief uitgesteld naar later dit jaar. Normaal wordt Prime Day in de zomermaanden gehouden. De coronacrisis is de reden van het uitstel. Dat schrijft RTL Z op basis van berichtgeving van de Amerikaanse nieuwszender CNBC. Prime Day wordt sinds 2015 elk jaar gehouden en is bedoeld om met extra kortingen de verkopen in de doorgaans rustige zomermaanden op te voeren. Vorig jaar maakte de techreus bekend dat er 175 miljoen artikelen waren verkocht tijdens het 48 uur durende koopfestijn. Bedrijven die via Amazon hun artikelen verkopen zouden daarmee 2 miljard dollar hebben omgezet. Amazon heeft sinds maart ook een volwaardige Nederlandse webwinkel.