TOP

Retail Jaarcongres: Retail ReConnect Award naar Bol.com

Webwinkel Bol.com is tijdens het Retail Jaarcongres 'What's going on in retailing?!'op 7 april 2009 uitgeroepen tot winnaar van de Retail ReConnect Award.

De online winkel Bol.com waar de consument voor boeken, muziek en elektronica terecht kan, wist volgens de Nederlandse consument de aansluiting met haar klanten bovengemiddeld goed te (her)vinden. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Retail, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Capgemini en waar 55.000 huishoudens in Nederland aan meededen. Daarmee hadden de andere genomineerden, AH en Jumbo, het nakijken.

Daniel Ropers, ceo van Bol.com reageert op de Retail ReConnect Award: “We hebben drie jaar geleden losgelaten dat we de beste willen zijn in e-commerce. In plaats daarvan hebbenn we ons ten doel gesteld om de beste te worden in retail. Dat we dat nu in de ogen van de consument als beste doen en dat dit op dit retailcongres temidden van grote ervaren retailers duidelijk wordt, is fantastisch.”

Bol.com timmert sinds 10 jaar aan de weg. “Achteraf gezien hebben we misschien te lang nodig gehad om in te zien dat we in plaats van een strategische klus veel meer voor een organisatorische uitdaging stonden”, blikt Ropers terug op de groei van zijn bedrijf.

Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar E-commerce aan de Faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit te Rotterdam, reikte de prijs uit. Hij noemde dat de genomineerden het economische klimaat niet mee hebben: “Het feit dat zij het in de ogen van de consument goed doen is op zich al een verdienste.” In de lijst van Trends in Retail sprongen Jumbo, AH en Bol.com eruit wat betreft atraction, commitment en brand equity. Scapino, Action en Etos stegen in de lijst.