TOP

Recordgroei omzet Nederlandse webwinkels, s.Oliver neemt Copenhagen Studios over en bijna omzetverdubbeling voor Crocs

Nederlandse webshops hebben een record omzetgroei geboekt in het eerste kwartaal van dit jaar. Verder neemt s.Oliver het schoenenmerk Copenhagen Studios over en blijven Crocs ongekend populair. Meer lees je in het nieuwsoverzicht van 23 juli.

Q1 2021: omzet Nederlandse webwinkels groeit met 85%

De omzet van Nederlandse webshops heeft in het eerste kwartaal van 2021 een recordgroei bereikt. Volgens het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) nam de omzet met ruim 85 procent toe ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De sterkste toename tot nu toe was in het tweede kwartaal van 2020, met ruim 55 procent. De enorme groei in het eerste kwartaal van 2021 is volgens het CBS vooral toe te schrijven aan de multichannelwinkels. Bij deze tak is de online-omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van pure players nam met bijna 59 procent toe. Het aantal opgerichte webwinkels nam met ruim 30 procent toe ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020. Vergeleken met begin 2019 is het aantal nieuwe webwinkels zelfs meer dan verdubbeld.

Buitenlandse webshops
In het eerste kwartaal van 2021 gaven Nederlandse consumenten 63 procent meer uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ze spendeerden bijna 800 miljoen euro, tegenover ongeveer een half miljard in 2020. Niet eerder namen de bestedingen in een kwartaal zoveel toe ten opzichte van een jaar eerder, meldt het CBS. De bestedingen van Nederlanders bij Europese webwinkels buiten Nederland lagen sinds 2014 elk kwartaal hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2014 besteedde de Nederlandse consument nog rond de 150 miljoen, dit vervijfvoudigde tot 778 miljoen begin 2021.

s.Oliver neemt Copenhagen Studios over

De s.Oliver Group breidt het merkportfolio uit met de overname van schoenenmerk Copenhagen Studios. De deal is deze maand beklonken, zo schrijft Schoenvisie. “Met Copenhagen Studios verwelkomen we een merk dat tot nu toe een veelbelovende weg aflegt, niet alleen in Duitsland maar ook internationaal”, laat Claus-Dietrich Lahrs, de CEO van de s.Oliver Group, in een persbericht weten. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is Copenhagen Studios niet Deens maar Duits; het merk ontleent zijn naam aan de minimalistische Scandinavische stijl, die een belangrijke inspiratiebron is bij het ontwikkelen van nieuwe collecties. Die worden in de Deense hoofdstad ontworpen en in Italië en Portugal geproduceerd.

Protest Sportswear start met fietskleding

Het Nederlandse sportlabel Protest heeft een capsulecollectie fietskleding gelanceerd. Het is de eerste keer dat het merk een collectie ontwikkeld voor fietsers. De capsule bestaat uit jerseys, shorts en bib shorts voor road en gravel biking voor mannen en vrouwen, handgemaakt in Italië.

Credit: Protest Cycling

Crocs verdubbelt de omzet bijna

Crocs blijven onverminderd populair. Donderdag rapporteerde de plastic klompenmaker een recordomzet van 544 miljoen euro in de drie maanden tot 30 juni. Dit is bijna een verdubbeling van de omzet in dezelfde periode vorig jaar. Er werd een nettowinst vóór belastingen van 162 miljoen euro genoteerd. In dezelfde periode in 2020 was dit nog  46,5 miljoen euro. CEO Andrew Rees verwacht nu dat de omzet voor heel 2021 met maar liefst 65 procent zal stijgen.

Credit hoofdbeeld: Copenhagen Studios