TOP

Pure London: Engels feestje [verslag] *

De Britse modebeurs Pure London, die van 14 tot en met 16 februari 2016 plaats vond, wil een internationaler bereik en heeft het beursconcept daarom aangescherpt. Nederlandse exposanten zien de beurs vooral als toegangspoort naar het Verenigd Koninkrijk.

Pure London is het concept al een aantal seizoenen aan het aanscherpen. Tot nu toe was de beurs voornamelijk aan Engelse aangelegenheid in het middensegment, maar de organisatie wil meer internationale bezoekers trekken. Het aanbod premiummerken moet omhoog. De indeling is veranderd en de standbouw heeft een opfrisbeurt gekregen: de wanden van de stands zijn lager en wit in plaats van grijs. Gloednieuw deze wintereditie is de mannenmodeafdeling met ongeveer zestig merken.

Engels aanbod

In de authentieke, lichte Olympia Hall waar Pure plaats vindt, staan nog steeds vooral Britse merken. Meer dan de helft komt uit Groot-Brittannië. Volgens portfolio director Julie Driscoll maakt dat de beurs juist de moeite waard voor bezoekers van over de grens. “Het grootste deel van onze bezoekers komt uit het Verenigd Koninkrijk. We willen het aandeel internationale bezoekers graag verhogen. We hebben een groot Brits aanbod dat internationale inkopers niet overal zullen tegenkomen, omdat ze soms alleen op deze beurs staan. Dat onderscheidt Pure van andere beurzen.”

Nederlandse exposanten

Uit Nederland presenteerden een tiental merken hun collectie op Pure London. Uit een rondje langs de Nederlandse exposanten blijkt dat ze de beurs vooral zien om contacten te leggen met retailers in het Verenigd Koninkrijk. Naar Pure komen namelijk de inkopers van grote retailers als ASOS, John Lewis, House of Fraser en Selfridges.

Bulaggi 

Tassenmerk Bulaggi staat al twintig jaar op Pure en is vertegenwoordigd met een grote stand. “Je ziet hier bijna geen Nederlanders, maar dit is een hele goede beurs voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland”, zegt sales manager Sabrina van Wijnbergen-Fischer. “En dat is toch waarvoor we hier staan.”

Sticks  Stones 

Het Nederlandse tassenmerk Sticks and Stones staat sinds een aantal seizoenen op Pure London. Mede-eigenaar Sem Tukenmez vindt het een prettige beurs. “We hebben een goede aanloop en opvallend hier is dat er meteen wordt ingekocht. De beurs is gratis voor bezoekers, wat ik een goede service vind. Waarom zou je moeten betalen om in te kunnen kopen?”

Rose  Nine 

Rose + Nine is een nieuw Nederlands merk met premium laptop- en tablettassen. Het merk koos bewust voor Pure als allereerste beurs om het label te presenteren, vertelt medeoprichter Yvoline van Kuijk. “Nederland is een vrij klein land voor het segment waarin wij opereren, met tassen tussen de €400,- en €900,-. Voor ons blijkt Pure erg succesvol, met name het inzicht dat de Engelse markt voor ons enorm interessant is en onze doelgroep onze producten echt nodig heeft.”

Ekskwizit 

Eks’kwizit is het enige Nederlandse merk in de nieuwe mannenmodeafdeling. Het merk brengt T-shirts met prints van het werk van kunstenaars. “Dit is een goede beurs voor ons en het mannenmodegedeelte is volgens mij geslaagd”, zegt oprichter Wim Apeldoorn. “Ik heb al veel mannenmodewinkels over de vloer gehad, maar ook gemengde winkels. Hier komen ook veel retailers uit mediterrane landen als Frankrijk, Spanje en Italië.”

King Louie 

King Louie stond er voor de eerste keer en won meteen de award voor de beste stand van de beurs. “We staan op Pure London voor Groot-Brittannië en de aanloop is goed”, vertelt directeur Jeroen Dijkema. “We wonnen meteen de award voor mooiste stand, dat heeft misschien ook nog extra aanloop opgeleverd.”

Lola Nomada 

Even verderop staat Lola Nomada, dat ook voor het eerst op Pure staat. Oprichter Annabel Wiering wil contacten opdoen in het Verenigd Koninkrijk en hoopt een agent te vinden. “We hebben een goede beurs gehad, we gaan waarschijnlijk volgende keer weer.”

VanElse 

In het premiumgedeelte staat de Nederlandse designer Van Else. Ze is pas drie jaar bezig en in Nederland nauwelijks bekend, maar door haar deelname aan de African Fashion Week London, waar ze een award won, kreeg ze een uitnodiging voor deelname aan Pure. “De belangstelling van pers en warenhuizen is overweldigend”, vertelt Else Hardjopawiro. “Niet alleen uit het Verenigd Koninkrijk, maar ook uit landen buiten Europa.”

Positieve feedback

Na afloop van de beurs toont ook de organisatie zich tevreden. “We zijn heel blij, dit waren mijn beste werkdagen ooit”, vertelt Julie Driscoll van Pure. “Bezoekersaantallen kan ik helaas niet geven vanwege de policy van ons moederbedrijf. Maar de sfeer en de energie is goed en we krijgen positieve feedback op alle veranderingen die we hebben doorgevoerd.”

Uitbreiding

Voor het eerst reikte de organisatie awards uit voor de mooiste stand in vier categorieën. “Het is niet voor niks dat de winnaars allemaal een hele goede beurs hadden”, zegt Driscoll. “Met de stands willen we de bezoeker inspireren. De look and feel in mode is zo belangrijk. Merken moeten hun eigen identiteit uitstralen en opvallen. Dat is in de winkelstraat niet anders.” Voor de toekomst ziet Driscoll nog volop uitbreidingsmogelijkheden. “Bijvoorbeeld met lifestyleproducten, daar zie ik volop kansen. We kunnen nog groeien in Olympia, er zijn hallen genoeg. Maar we willen alleen organische, duurzame groei met de juiste merken. Dus het zal niet meteen volgend seizoen zijn dat we met een hal uitbreiden.”

remastered_maincatwalk_05 remastered_maincatwalk_09 remastered_maincatwalk_11 

De volgende editie van Pure London is van 24 tot en met 26 juli 2016 in Olympia London.

Binnenkort op Textilia.nl een uitgebreid fotoverslag met opvallende merken en items die we spotten op Pure London.