TOP

Puma opent eerste ‘groene’ winkel

Duurzame sportschoenen en sportkleding. Duurzame schoenendozen. En een sportkleding recycling programma. Sportmerk Puma doet er alles aan om het meest duurzame sportlifestyle bedrijf ter wereld te worden. In India opende Puma vorige week de deuren van haar eerste duurzame winkel.

De 800 vierkante meter grote winkel staat in Bangalore, een stad in het zuiden van India, en werd lokaal ontwikkeld en gerealiseerd. Het gebouw is uitgerust met een groot aantal innovatieve duurzaamheid-functies. De bouwstructuur is vervaardigd uit gerecycled staal van onder andere oude DVD-spelers en fietsen en het gebouw is zo ontworpen dat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van daglicht waardoor er minder behoefte is aan kunstmatig licht. De grond onder de winkel wordt gebruikt als koude- en warmteopslag waardoor er geen airconditioning nodig is. Kassa’s en computers functioneren dankzij 100% zonne-energie.

Duurzame winst
Dat de eerste duurzame Puma winkel in India het daglicht ziet is redelijk logisch gezien Puma’s streven voor 2015 het meest duurzame sportlifestyle merk in de wereld te zijn. In India wordt een deel van de Puma-collecties geproduceerd. Hoewel het merk in haar productielijnen en bij haar eindconsument duurzaamheid al ver heeft doorgevoerd is er nog heel wat duurzame winst te behalen op haar kantoren, in Puma winkels en magazijnen en bij directe leveranciers.