TOP

Promiss scoort met Linkedin-campagnes [interview]

Facebook? Zo 2013! Modeketen Promiss heeft net twee succesvolle campagnes achter de rug waarbij LinkedIn werd ingezet om het merk en de collecties te promoten. Lees hier hoe dat in z’n werk ging.

Facebook is nog steeds het grootste social mediakanaal onder Nederlandse bedrijven. Linkedin is echter aan een flinke opmars bezig. Volgens Amerikaans onderzoek is het daar zelfs LinkedIn dat het populairste social mediakanaal is voor succesvolle bedrijven. Ook het Nederlandse Promiss koos eens niet voor Facebook en startte twee LinkedIn-campagnes. Textilia sprak Eva Koppers, e-commerce manager van Promiss.

Wat hielden de campagnes in?

“Naar aanleiding van de LinkedIn-campagne ‘Kleren maken de vrouw’ van Promiss vulden maar liefst 6.500 vrouwen een vragenlijst in. Met de antwoorden voorziet Promiss de Nederlandse werkende vrouw van stylingtips en adviezen. Bovendien wonnen enkele deelnemers een complete outfit. Na het succes van de eerste campagne is er een tweede gestart, die zich richtte op de feestdagen en het werk. Uit de vragenlijsten bleek hoe vrouwen zich willen kleden op bijvoorbeeld een kerstborrel van kantoor.”

Waarom hebben jullie de campagne gestart op LinkedIn, en bijvoorbeeld niet op Facebook? 

“De collectie van Promiss biedt combineerbare, zakelijke en elegante kleding voor de vrouw van nu. Omdat de kleding van Promiss vaak naar het werk gedragen wordt, hebben we een social mediakanaal ingezet dat past bij de werkende vrouw. LinkedIn is een sterk groeiend zakelijk netwerk in Nederland waar business gerelateerde content wordt geboden in de vorm van artikelen en onderzoeken. De campagne ‘Kleren maken de vrouw’ van Promiss sluit hier perfect op aan. Promiss is het eerste damesmodemerk dat via LinkedIn een campagne opzet om professionele vrouwen te bereiken.”

Wat is de doelgroep van Promiss? Zijn dat carrièrevrouwen?  

“De doelgroep van Promiss is vrouwen vanaf 30 jaar. Zij hebben een carrière en vinden het belangrijk om stijlvolle, nette kleding te dragen waarin zij zich zelfverzekerd voelen. De Promiss-vrouw volgt de trends en zoekt naar een elegante, draagbare vertaling hiervan.”

Wat zijn jullie doelen met de LinkedIn-account van Promiss?  

“We willen zeker (weer) een vervolg geven aan de succesvolle LinkedIn-campagne. Met de informatie die we nu van alle respondenten hebben ontvangen kunnen we daarnaast vervolgadviezen geven en professionele vrouwen nog beter inspireren met een passend stylingadvies.”

Wat heeft de actie gekost en wat levert het op?  

“Naast de ontwikkelingskosten van de actie hebben we ook LinkedIn Advertising en een LinkedIn poll ingezet. De campagne heeft vooral inzichten en engagement bij de doelgroep opgeleverd. Tevens is het een bevestiging dat LinkedIn een uitstekend platform is voor campagnes gericht op de werkende vrouw.”

Zou je andere winkels aanraden een soortgelijke actie te houden?

“Als merk moet je altijd kijken naar de mogelijkheden die er zijn binnen de huidige marktontwikkelingen. Het is daarbij van belang om een platform te kiezen waarop jouw doelgroep actief is. Begrip en het centraal zetten van je klant zijn hierin het belangrijkst.”

Deze modemerken doen het ook goed op LinkedIn.