TOP

Preview breidt uit met Gentlemen-sectie, ondernemers in schulden door NOW en textielexport in de lift

Preview Men breidt uit met een nieuwe Gentlemen-sectie. Verder: ondernemers steken zich in schulden door terugbetaling van NOW-geld en maken de nieuwe retourkosten van pakketten wel voldoende verschil als het gaat om duurzaamheid? Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 8 mei.

Foto: Preview

Preview Men breidt uit met Gentlemen-sectie 

Mannenmodebeurs Preview Men wordt komende zomereditie (maandag 10 juli 2023) uitgebreid met een Preview Gentlemen-sectie. Merken als Profuomo, Blue Industry, Zuitable, Cavallaro Napoli, Camouflage AR & J, Wool & Co en Olymp zullen hierbij exposeren. 

Volgens de organisatie, het Centrum voor Accessoires, Schoenen en Tassen (Cast) in Nieuwegein, is de uitbreiding van het mannenmode-evenement ontstaan door de vraag van bezoekers om het mannenaanbod over een breder segment te verdelen. Preview bestaat sinds 2020 en is een initiatief van Cast en een aantal mode-agenturen. Op maandag 3 juli wordt voor de tweede keer de Preview Women edition georganiseerd. 

Ondernemers maken schulden om NOW terug te betalen

Meer dan de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf dat corona-noodsteun (NOW) aanvroeg, vindt het een grote uitdaging om deze terug te betalen. Dit blijkt uit onderzoek van financieringsplatform October onder meer dan vijfhonderd mkb’ers. Bijna de helft, 48 procent, gaat nieuwe schulden aan om oude leningen, waaronder de NOW, af te lossen. 

Het onderzoek stelt dat de onzekerheid over de toekomst in het mkb toeneemt. Een op de vier ondernemers speelt met de gedachte om te stoppen. Vorig jaar was dit aantal nog een op de vijf. “Deze stijging is zorgwekkend”, zegt Luuc Mannaerts, ceo van October. Een derde is volgens hem bang voor een nieuwe faillissementsgolf en de effecten daarvan op de eigen organisatie. Daarbij durven veel ondernemers door de economische omstandigheden geen keuzes meer te maken. Mannaerts: “Voorspellen is moeilijk en dus stellen mkb’ers belangrijke investeringen uit wat betreft bijvoorbeeld verduurzaming of digitalisering. Zij houden liever een buffer aan voor het geval een nieuwe recessie zich aandient. Dit terwijl investeringen juist nodig zijn om concurrerend te blijven.” 

Toch blijkt ook dat de meerderheid positief de korte en langere termijn tegemoet ziet. Zo is 58 procent van het mkb (zeer) positief over de weerbaarheid van de eigen onderneming. “De veerkracht van het mkb valt zeer te prijzen”, zegt Mannaerts, die een beroep doet op banken en overheid om samen op te trekken. “We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat de stemming omslaat en een nieuwe faillissementsgolf hen de nek om draait.” 

Nederlandse textielsector omarmt exportkansen

Ruim zes op de tien Nederlandse textielbedrijven voorziet exportgroeikansen voor volgend jaar. Een overgroot deel van de Nederlandse textielsector (zeven van de tien bedrijven) exporteert al goederen. Dit blijkt uit een exportonderzoek van het bureau Censuswide onder meer dan 9.000 West- en Noord-Europese grote en MKB-bedrijven. Verder komt naar voren dat de Europese exportactiviteit een belangrijke factor is voor het voortbestaan van een bedrijf, concluderen bijna acht op de tien respondenten.

Volgens het rapport levert export behalve omzet meer bedrijfsvoordelen op. Zo is het een aanjager van digitale transformatie, innovatie en een breder productaanbod. “Exporteren helpt Nederlandse bedrijven economische uitdagingen te doorstaan. Het helpt hen te groeien, innovatiever te zijn en vooruitgang te boeken met digitalisering”, aldus Robert Palmer, general manager UK, Benelux en Nordic countries bij Alibaba Group. 

Daarnaast belicht het rapport belemmeringen die bedrijven ondervinden bij de buitenlandse export. Voor Nederland worden onder meer een tekort aan producten en ingewikkelde regelgeving genoemd. 

Retourkosten pakketjes niet genoeg om milieu-impact te verkleinen

De introductie van retourkosten voor pakketten is ‘lang niet genoeg om de milieu-impact te verkleinen’, zegt Pieter Van den Broecke, managing director Nederland, België en Duitsland bij Manhattan Associates in een expertquote op het ANP. Sinds kort rekenen bedrijven als Wehkamp kosten om producten terug te sturen naar de retailer, onder andere door de grote impact op het milieu. Volgens Van den Broecke zijn er echter meer duurzame acties nodig om het verschil te maken.

Een van de aanbevelingen is dat retailers duurzamere opties kunnen bieden, zowel qua leveringen als in retouren. Bijvoorbeeld door klanten de mogelijkheid te bieden om producten terug te brengen naar een fysieke winkel. Ook adviseert Van den Broecke bedrijven hun klanten zo goed mogelijk te informeren, om de kans op het terugsturen ervan te verkleinen. ‘In fashion is het bijvoorbeeld al gebruikelijk om gedetailleerde info weer te geven over kledingmaten en diezelfde informatie ook in aanbevelingen van toekomstige items van de klant mee te nemen. Zo zijn consumenten in staat een gerichtere keuze te maken. En bestellen ze minder snel meerdere maten tegelijk.’

Ook pleit Van den Broecke voor meer samenwerking tussen retailers en logistieke bedrijven. Om bijvoorbeeld het combineren van verzendingen beter te managen als consumenten hun order willen aanpassen of cancellen.