TOP

Populairste retailinnovatie: zelfscankassa

Nederlandse consumenten vinden de zelfscankassa de beste retailinnovatie, dit komt naar voren in een onderzoek van Q&A Research & Consultancy. Zij hebben een top tien samengesteld van beste retailinnovaties.

De zelfscankassa is volgens Nederlandse consumenten de beste technologische retailinnovatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 2800 consumenten in Nederland naar retailinnovaties. Op het Retail Event Nederland hebben zij hun bevindingen en top tien gepresenteerd.

Met de zelfscankassa kunnen consumenten zelf de barcodes van producten scannen tijdens het afrekenen bij een geïntegreerde betaalautomaat. Van alle Nederlanders die meededen aan het onderzoek geeft 71 procent aan bekend te zijn met de innovatie. Ze verwachten in de toekomst dat 44 procent gebruik maakt van de innovatie en 37 procent ziet het nut en de toegevoegde waarde van de zelfscankassa.

Man versus vrouw
Mannen en vrouwen denken niet altijd hetzelfde over innovaties. Op de derde plaats in de top 10 staat de interactieve paskamer. Via een display met touchscreen is de hulp van, en communicatie mogelijk is met een verkoopmedewerker. Vrouwen denken dat 38 procent gebruik zou maken van de innovatie, volgens mannen zou maar 28 procent dit doen. Vrouwen zien ten opzichte van mannen minder toegevoegde waarde in bepaalde innovaties. Ook vinden ze dat er meer risico’s verbonden zijn aan de retailinnovaties en lijkt het ze vaker ingewikkeld.

Top 10 retailinnovaties 

  1. Zelfscankassa. Zelf de barcodes van boodschappen scannen voor het afrekenen bij een geïntegreerde betaalautomaat.
  2. Touchscreen-informatiepunt in winkel. Geeft gedetailleerde informatie over het product, zoals producteigenschappen, speciale kortingen en bijpassende producten.
  3. Interactieve paskamerhulp. Een display met touchscreen waarmee hulp is in te schakelen van, en communicatie mogelijk is met een ‘verkoopmedewerker’.
  4. Smart paskamer. Met RFID-chips in kledingstukken identificeert de paskamer welke kledingstukken iemand meeneemt. Op een aanraakscherm verschijnt gedetailleerde productinformatie, zoals prijs, materiaal en wasinstructies.
  5. Slimme winkelwagens. Het videoscherm op de winkelkar toont de boodschappenlijst of een recept. Het interactieve systeem leidt gebruikers langs de toepasselijke schappen in de supermarkt. Op het scherm verschijnen tevens interessante aanbiedingen en ontvangt men mogelijk kortingsbonnen. De consument kan meteen de boodschappen scannen en afrekenen.
  6. Betalen met vingerafdruk. Scan een vingerafdruk en het aankoopbedrag wordt automatisch van de bijbehorende rekening afgeschreven.
  7. Augmented Reality (zoals QR-code). Scan een digitaal icoon op het product met een smartphone voor meer productinformatie, zoals materialen en prijzen, en bijvoorbeeld een 3D-weergave van het product.
  8. Mobiele apps. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, bekijk de folder, ontvang kortingsacties en maak een boodschappenlijstje via een smartphone-app. Ook direct bestellen in de online winkel is mogelijk.
  9. Interactieve paskamerspiegel. De spiegel bevat een digitaal scherm met zeer hoge resolutie en camera. De spiegel projecteert holografische afbeeldingen van kledingstukken, zodat gebruikers kunnen zien hoe ze er in een bepaalde outfit uitzien, zonder de kledingstukken zelf te hoeven aantrekken.
  10. Virtuele schappen. Het lijkt op een gewoon schap, maar het is een scherm in de winkel. Consumenten bekijken producten via de 3D-touchscreentechniek.