TOP

Oranjegekte in de sportzaak?

Een wedstrijd van het Nederlands elftal kan leiden tot lege winkels, maar voor de sportdetaillist kan het WK Voetbal ook voor extra omzet zorgen. Hoe speel je in op het wereldkampioenschap? We vroegen het aan drie detaillisten in de sport.

Dennis Wessels (Posno-Sport in Roermond): “10 tot 15 procent extra omzet”

“Wij hebben goed om ons heen gekeken en we kunnen wel zeggen dat wij de grootste WK-collectie van iedereen hebben. We verkopen de uit en thuis shirts en de trainingspakken van alle deelnemers aan het WK. Het shirt van het Nederlands elftal wordt natuurlijk het best verkocht en daarna volgt het Braziliaanse shirt. Opvallend is dat ook de shirts van Afrikaanse teams het goed doen. We verkopen zowel in de winkel als via internet. Wat opviel, was dat via internet meteen bestellingen binnenkwamen toen Nederland de eerste wedstrijd had gewonnen. Hopelijk doen we nog even mee en neemt de oranjekoorts nog toe, want zodra we eruit liggen, is het voor ons voorbij. Het WK betekent voor Posno-Sport dat we meer verkopen dan normaalgesproken in deze tijd van het jaar. Ik schat dat de omzet in de maanden juni en juli hierdoor tien tot vijftien procent hoger uitkomt.”

 

Sandra Theunissen (Topshelf Megastores): “Reuring in de winkel is altijd goed”

“Voetbal kijken & korting scoren. Met deze actie proberen we zaterdag mensen naar de vijf Topshelf-vestigingen te krijgen tijdens de wedstrijd Nederland – Japan. In alle filialen krijgen klanten tussen twee en kwart over drie twintig procent korting op hun aankopen. Bij de vestigingen in Beuningen, Utrecht en Leerdam staat ook een groot scherm waarop de wedstrijd kan worden bekeken. Daarnaast zijn er een zanger en een dj, zorgen we voor hapjes en drankjes en kinderen kunnen zich laten schminken en spelletjes doen. Zaterdag is normaal gesproken de drukste dag van de week, maar als het Nederlands elftal speelt, valt alles waarschijnlijk stil. Met deze actie proberen we daar iets aan te doen, maar we doen dit voor het eerst dus ik heb geen flauw idee of het werkt. Dat zal zaterdag moeten blijken, maar reuring in de winkel is altijd goed!”

 

Petra Tichem (Kickin it Sports, Zoetermeer): “Hartstikke gezellig”

“Toen maandagmiddag Nederland – Denemarken op het programma stond, waren we eigenlijk van plan om de zaak een keer gesloten te houden. We dachten dat er niemand zou komen. Uiteindelijk zijn we toch open gegaan. Ik had maandagochtend een aantal oranje shirts opgehaald die bedrukt waren en we hadden klanten de gelegenheid gegeven om die tussen 12 en 1 te komen ophalen. Maar toen ik bij de winkel kwam, stonden er al allerlei mensen voor de deur en niet eens de mensen die de bedrukte shirts kwamen ophalen. Ze kwamen nog snel oranje kleding kopen voordat de wedstrijd begon, dus toen zijn we maar gewoon open gegaan. Tijdens de wedstrijd hebben we niets verkocht, maar we hebben de tv aangezet, lekkere dingetjes gehaald en naar de wedstrijd gekeken met kinderen die net uit school kwamen en met de postbode. Het was hartstikke gezellig.

Het WK Voetbal betekent voor ons als voetbalspeciaalzaak extra omzet. Normaal is dit voor ons een periode dat het even wat rustiger is totdat het nieuwe voetbalseizoen weer begint. Dat is voor ons echt de belangrijkste tijd van het jaar, maar dit is een mooie overbrugging van de maand juni. We hebben dit jaar geen plannen om hier uitgebreid bij stil te staan. Twee jaar geleden hadden we tijdens het EK een groot scherm buiten en konden we mensen uitnodigen, maar dat mag dit jaar niet. Bovendien denk ik dat mensen liever in huiselijke kring kijken dan bij Kickin it.”