TOP

Opdringerige verkopers grootste ergernis klant

Wachtrijen en opdringerige verkopers zijn de grootste ergernissen van winkelend publiek. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau &beyond.

Als winkelier kun je natuurlijk niet iedereen tevreden houden, maar negatieve klantervaringen komen de omzet zeker niet ten goede. Onderzoeksbureau &beyond bekeek in welke mate bepaalde situaties het koopgedrag beïnvloeden. Wachtrijen bij de paskamers en aan de kassa en opdringerige verkopers zijn volgens klanten het meest hinderlijk en zorgen voor irritaties.

Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat zij zich storen aan opdringerige medewerkers die ongevraagd producten aanbieden die niet aansluiten bij hun wensen. Een groot aantal geeft zelfs aan de winkel te verlaten als zo’n situatie zich voordoet en meer dan de helft van de respondenten laat weten dat zij de desbetreffende winkel in de toekomst niet meer zal bezoeken.

Hoe kun je dan toch contact leggen met je klant, zonder opdringerig over te komen? Een open gesprek aangaan lijkt goed te werken. Door open vragen te stellen kun je beter de behoefte van je klant achterhalen en gerichter advies geven. Volgens het onderzoek leidt dat in de meeste gevallen tot een geslaagde verkoop. Maar met de mededeling ‘Als ik je kan helpen hoor ik het graag’, zit je eigenlijk altijd goed. Je biedt je hulp aan en geeft de klant de ruimte om te kiezen of hij of zij daar gebruik van wil maken. Het gros van het winkelend publiek wil toch liever eerst rustig rondkijken.