TOP

Op safari met Jan Trendman [trendverslag] *

Tijdens de Trendsafari ‘Coöp’ op maandag 29 juni gaf Textilia’s trendforecaster Jan ‘Trendman’ Agelink een inspiratieboost met de nieuwste thema’s voor winter 2016-2017. “Ga op zoek naar nieuwe spannende locaties voor je winkel.”

De locatie voor de Trendsafari kon niet beter. De creatieve broedplaats Mediamatic, tussen het Amsterdamse spoor en de Dijksgracht in, bood in de pauze daadwerkelijk een boeiende rondleiding langs ecologische plantensystemen. 

Trendsafari hw 2016 2017 3

Samenwerking 

Wat betreft de mode- en lifestyle ontwikkelingen voor het najaar van 2016-2017 is Jan Agelink positief. Hij signaleert dat samenwerking nog belangrijker gaat worden. Vandaar het thema ‘Coöp’, dat laat zien dat kennisoverdracht en vermenging van kwaliteiten mooie voordelen kan opleveren op het gebied van stijl, duurzaamheid en technologie.

Wijds

Voor het jeanssegment zien we veel wijde denim broeken (seventies fit), met rauwe randjes voor een vintage gevoel. De mode is kleurrijk door patchwork, eighties Memphis-prints, do it yourself-patronen en zijn er badges op sweat- en denim jacks voor een oldskool varsity look. De silhouetten zijn lang en wijds, met name van jassen en sweaters.

Trendsafari hw 2016 2017

Nude

Sportfashion is een segment dat zich blijft ontwikkelen. Sneakers zijn nog volop in beeld: vederlicht of juist vermomd als ruige boots. De silhouetten van kledingstukken zijn veelal ruim en gelaagd. Dessins zijn uitbundig, met als prettige tegenhanger subtiel wit of nude (vooral voor mannen is perzik- en huidskleur een aanrader).

Trendsafari hw 2016 2017 5

Dieren 

Een belangrijk thema is de natuur. Binnen het belangrijke outdoor segment wordt een brug geslagen tussen futuristische vormen en aardse texturen. Voor de retail tipt Agelink interieurs die stilistisch en minimalistisch zijn, maar tegelijkertijd ook warm ogen. Dit kan door de inbreng van natuurlijke materialen als kurk, hout en vilt. Verder zijn dieren een hit: in prints, interieurs of reclamecampagnes.

Fashiontrucks

‘Kinfolk’, vernoemd naar het inspirerende magazine voor slow living, laat stoere stappers, dekenachtige stoffen, poncho’s en patchwork zien. Gerecyclede en handgemaakte items spelen een grote rol. De inmiddels bekende foodtrucks worden nu ook steeds meer vergezeld van ‘fashiontrucks’, een soort pop-up winkels op wielen.

Trendsafari hw 2016 2017 4

Tijdelijkheid

Sowieso wint tijdelijkheid (en dus verrassing) aan belang in retail. Agelink: “Ga op zoek naar nieuwe spannende locaties voor je winkel. Kijk bijvoorbeeld naar de Local Goods market in de Amsterdamse Hallen, waar lokale producten op een verrassende manier worden gepresenteerd en verkocht.”